Facebook, Twitter och bloggar - hot eller möjlighet för vägledning?
Skapad av: Lotta Datum: 2010-12-16 11.10
Kan sociala medier var bra komplement till vägledningen?
Behöver SYVare utbildning i detta, eller är vi så duktiga själva på att hålla oss à jour med tiden?
Kommentarer
Berit Haugen
måndag, 20 december kl. 23:43
Säkert en bra möjlighet, problemet är väl snarare att vi måste vara duktiga på att hålla koll på vår arbetstid så att vi inte jobbar dygnet runt.
Du som använder Facebook, blogg osv i ditt arbete, när sitter du uppkopplad och hur mycket av dina 40 timmar i veckan använder du till dina forum?
Lena Valldor - Blücher
fredag, 18 februari kl. 12:30
Arbetstidens fördelning på olika elever tror jag kan bli "orättvis". Elever som inte använder sig av vår kompetens om vi inte aktivt söker upp dem, bloggar inte med oss. De behöver möta oss personligen. Aktiva bloggare kanske klarar att hitta information själva?
Berit Haugen
tisdag, 8 mars kl. 19:11
Jag har inget emot att vi aktivt söker upp elever via olika sociala medier, men jag är rädd att vi hamnar i ett läge där vi först jobbar 8 timmar dagtid och sedan jobbar 3-4 timmar kvällstid, som vi förmodligen inte får betalt för.
Ylva
onsdag, 15 februari kl. 19:37
Utbildning behövs!
Jag ser bara positiva fördelar med sociala medier. Det kan aldrig ersätta personliga möten men man har en chans att träffas där de ofta är. Eleverna har ofta tillgång till internet dagtid och dessutom hinner de ofta hem innan min arbetstid är slut. Fungerar ofta bra om man vill ha kontakt med en elev som av någon anledning inte är på skolan dagtid.
Du som använder Facebook, blogg osv i ditt arbete, när sitter du uppkopplad och hur mycket av dina 40 timmar i veckan använder du till dina forum?
Jag ser bara positiva fördelar med sociala medier. Det kan aldrig ersätta personliga möten men man har en chans att träffas där de ofta är. Eleverna har ofta tillgång till internet dagtid och dessutom hinner de ofta hem innan min arbetstid är slut. Fungerar ofta bra om man vill ha kontakt med en elev som av någon anledning inte är på skolan dagtid.