Föreningar
Kontaktpersoner
Studie- och yrkesvägledning
Skapad av: Petra
Datum: 2011-04-19 13.14
Hej
Jag är ombud inom LR men funderar på om LR verkligen företräder SYV?? Upplever att jag inte finner stöd någonstans för mina frågor.. det snackas endast lärarfrågor och inte ens en liten rad i avtalet som hade varit till vår fördel. Börjar tröttna.. Vad säger andra?
Jag vill absolut förtydlig att jag inte vill gå över till det andra förbundet.. Finns inte ens på kartan.
Kommentarer
  1. Sara Forsgren
    onsdag, 18 maj kl. 15:48
    Håller med. Jag är också ombud och alla möten går ut på att diskutera lärarfrågor. ändå har LR bara 2 yrkeskategorier - lärare och vägledare så dom borde vara bättre på att driva våra frågor.
  2. Ingela Grönqvist
    onsdag, 18 maj kl. 15:50
    Jag håller med Petra. De Medlemsnytt man får via mejl innehåller knappt något,oftast inget om SYV, Tidningen hem likaså. Det är sällsynt med lokalombud som engagerar sig i syv-medlemmen.Det borde vara självklart att varje mejl-/tidningsnummer och de lokala mötena skall innehålla något som berör studie- och yrkesvägledare. Jag vill också tillhöra LR men känner precis som Petra.
  3. Ewa Johansson
    torsdag, 6 oktober kl. 08:45
    Så är det!
    När jag läser på de nominerade till kongressen i Kalmar län har ingen av dem nämnt syv vad gäller viktiga fackliga frågor. En av dem har skrivit generellt om medlemmar i LR medan de andras hjärtefrågor enbart rör lärarnas situation.....
  4. Catharina Niwhede
    måndag, 10 oktober kl. 19:32
    Hej! Det är tråkigt att våra studie- och yrkesvägledarmedlemmar känner som ni. Jag är själv studie- och yrkesvägledare, och tycker att Lärarnas Riksförbund är det självklara valet för en studie- och yrkesvägledare.
    Jag arbetar för tillfället 80 % fackligt för LR. Jag är distriktsombud, kommunombud och är ledamot i förbundsstyrelsen. Överallt där jag är lyfter jag våra frågor. Jag har varit på möte med vår tidnings chefsredaktör och har tillsammans med Metta Fjelkner talat om att vår yrkesgrupp är väldigt missnöjda med medlemstidningen och att de flesta slänger den utan att öppna den. Då fick vi några artiklar om oss och vår situation. Jag tror att vi får maila dem och tipsa om intressanta teman att skriva om. De villl gärna ha tips!
    När jag läser vårt kollektivavtal upplever jag att arbetsgivaren är ute efter lärarna och deras arbetstid. Något sådant om oss vill jag inte ha i ett avtal. Vad ska stå i kollektivavtalket om oss? Hjälp mig med detta så lovar jag att ta upp det på nästa förbundsstyrelsesammanträde. Löneavtalet gäller oss lika mycket som lärarna.Där är ingen skillnad.
    Jag är också ledamot i Forum för studie- och yrkesvägledarna i LR. Där arbetar vi med professionsfrågor och fackliga kurser för våra medlemmar.Vi har även varit på utbildningsdepartementet för att tala om hur vi ville ha skrivningar om vår yrkesgrupp i Skollagen.
    Ett fackförbund är medlemmarna och det är viktigt att våra medlemmar hör av sig och talar om för oss vad vi ska driva för frågor centralt.
    Till våren ska LR ha kongress och då har alla medlemmar ett utmärkt tillfälle att skriva motioner om vad förbundet ska arbeta med för frågor. Jag ska skriva motioner om det jag vill att förbundet ska arbeta med för studie- och yrkesvägledarna. Senast den 1 november ska de vara inne och de går att skicka dem via hemsidan. Hör gärna av er!