Sök Sök
Meny Meny

Logga in

- Anpassa textstorlek +
07 maj 2014

Studiero – vägen till kunskap

Skollagens regler kring trygghet och studiero efterlevs inte. Det är en av slutsatserna i undersökningen som bygger på en enkät med cirka 1 250 lärare i grund- och gymnasieskola.

Rapport: Studiero - vägen till kunskap

Vår undersökning visar att ordningsproblemen skiftar mellan årskurser och skolformer. Vissa problem är betydligt större i de tidigare skolåren och andra är störst i gymnasieskolan, bland nästan vuxna elever.

Skollagen ställer krav på att det finns gemensamma ordningsregler på varje skola. Dessa ska vara framtagna i medverkan av eleverna och slutligen beslutas av rektor. Det tycks som om denna lagparagraf följs sämst på gymnasieskolorna. Enbart 77 procent av lärarna uppger att man har gemensamma ordningsregler. Det är också här eleverna medverkat i lägst utsträckning, bara 61 procent av de svarande gymnasielärarna uppger att eleverna medverkat när reglerna tagits fram. På grundskolan är det vanligare både med gemensamma regler och att eleverna medverkat, men det är tydligt att lagen inte följs på alla skolor.

Mer än hälften av lärarna i årskurserna 1–6 uppger att de instämmer helt eller till stor del  i påståendet att en stor del av deras arbetstid går åt till att upprätthålla regler och studiero.  Ordningsproblemen tycks minska med elevernas stigande ålder och bara 21 procent av lärarna i gymnasieskolan ger samma svar. Det är också skillnad på vilka ordningsproblem man upplever. I grundskolans tidigare år är stök och bråk i klassrummet absolut vanligast medan det i grundskolans senare år är vanligast att eleverna saknar rätt material och böcker. Samma problem är vanligast i gymnasieskolan tillsammans med sena ankomster.

Vår undersökning visar att:

  • Skollagens regler kring trygghet och studiero inte efterlevs. Dels genom rena lagbrott, dels genom att lärarna inte ges förutsättningar att använda lagen som den är avsedd.
  • Många rektorer måste ta ett större ansvar för att skolan har gemensamma ordningsregler och ge eleverna större inflytande när dessa tas fram. Det måste också vara tydligt hur regler och regelbrott följs upp.
  • Många skolor behöver arbeta med sina rutiner kring de sanktionsmöjligheter som skollagen ger. Lärare behöver stöd inom skolan för att kunna genomföra sanktionerna och skolans egna regler får inte inskränka lärarens lagstadgade sanktionsmöjligheter.
  • Dokumentationen av de olika sanktionerna måste utvecklas, så att lärarna kan göra de noteringar som krävs enligt skollagen. Varje lärare ska inte behöva uppfinna ett eget system för detta, men man får inte heller ha så krångliga gemensamma system så att de inte blir praktiskt möjliga att använda.
  • Det krävs ett större gemensamt vuxenansvar för ordningen i skolan. Lärare, övrig skolpersonal, skolledning och föräldrar måste vara mer eniga om ordning och arbetsro ska bli bättre. 

För kommentarer:
Bo Jansson, ordförande Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 61

För upplysningar:
Zoran Alagic, presschef Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 00

Rapportera fel på sidan






Bild med säkerhetsfråga

Tipsa en vän om artikeln










Du vill spara följande sida som genväg

Ansvarig för sidan: Andreas Mörck

Sidan senast uppdaterad: 2014-05-28 13.02

Beställ rapporten

Du kan kostnadsfritt beställa tryckta exemplar av rapporten i vår webbutik.
Rapporterna ligger i bokstavsordning.