Sök Sök
Meny Meny

Logga in

- Anpassa textstorlek +

Ämnesspanare

Mia Kempe

S:t Pers skola i Sigtuna, Stockholm

"Det bästa med att arbeta på lågstadiet är självklart eleverna. De är vetgiriga, inspirerande och entusiastiska. Som lågstadielärare skapar du grunden för barnens fortsatta lärande."

Om Mia Kempe

Vad är det bästa/roligaste med dina ämnen?
– Det bästa med att arbeta på lågstadiet är självklart eleverna. De är vetgiriga, inspirerande och entusiastiska. Som lågstadielärare skapar du grunden för barnens fortsatta lärande. Du kan verkligen påverka och göra skillnad! Sen är det självklart underbart att vara med när de lär sig läsa, skriva och räkna. Barnen lär sig och utvecklas mycket i den åldern. 

Var hittar du din inspiration till din undervisning?
– En del kommer från kurser och vidareutbildning men det mesta är från andra som har erfarenheter av skolan och undervisning, kollegor, f.d. kollegor, elever, vänner, mina tre söner, deras pedagoger m fl. En del tankar kommer också från tidningar, böcker, youtube, olika grupper på Facebook och tv. Inspiration till lärande finns nog överallt. 

Vilka utmaningar finns inom dina ämnen?
– Den största utmaningen inom alla ämnen tror jag är att få tiden att räcka till. Att hinna få möjlighet att planera, utföra, följa upp och reflektera över lektioner för alla elevers bästa är ofta svårt i dagens skola. Sen brinner jag extra för matematiken. Hur ökar vi kunskaperna i matematik? Hur hjälper vi de barn som behöver extra stöd? Hur ska vi utmana barnen med hög begåvning i matematik? En möjlighet som jag tror blir ännu bättre i framtiden är digitala verktyg där det enklare går att anpassa svårighetsgraden på uppgifterna efter individen. Jag skulle också vilja ha en lärobok i matematik med olika svårighetsgrader, alltså en bok som följer samma upplägg men som har kanske tre, fyra stycken upplagor med olika nivåer på uppgifterna.

Varför tycker du att det ska bli roligt att bli ämnesspanare?
– Eftersom jag både jobbar inom skolan och är förälder till barn i skolåldern funderar och reflekterar jag mycket på undervisning och skolfrågor. Det känns otroligt spännande och utvecklande att få formulera sina tankar och sprida dem. Jag gissar att jag också får lite återkoppling från läsarna att fundera över för egen del.

Hur tror du att du som ämnesspanare kommer kunna vara till nytta/glädje för andra lärare som undervisar i samma ämnen?
– Det skrivs väldigt mycket om skolan men ganska lite inifrån skolan av de som arbetar där. Jag tror att jag kan bidra med reflektioner på de situationer som jag och många andra lärare på lågstadiet upplever och funderar över. Förhoppningsvis ger det lite igenkänning och inspiration och tankar att arbeta vidare med.  


Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Du vill spara följande sida som genväg

Ansvarig för sidan: Redaktionen

Sidan senast uppdaterad: 2016-11-15 11.15

Skolan vägrar att ge Conrad Dahl, 8, som har lindrig autism, det stöd han behöver. "Det här är katastrof. Det är ett tecken på att det är fel intentioner som styr skolan," säger Åsa Fahlén, ordförande...