Sök Sök
Meny Meny

Logga in

- Anpassa textstorlek +

Ett stöd för introduktionsperioden

I det här stödmaterialet finns förslag på hur mentor och läraren/förskolläraren kan arbeta med de yrkesetiska frågorna under introduktionsperioden.

I och med införandet av lärarlegitimation ställs krav på att nyexaminerade lärare genomför en introduktionsperiod.

Enligt Skolverkets föreskrifter om introduktionsperiod och kompetensprofiler för lärare och förskollärare ska den nya läraren/förskolläraren under sin introduktionsperiod ”visa sin förmåga att förstå och följa den människo- och kunskapssyn som lärares yrkesetik vilar på samt diskutera och bearbeta yrkesetiska ställningstaganden”.

I Lärarnas yrkesetiska råds nya stödmaterial står också mer om lärares yrkesetik och vad som gäller under introduktionsperioden samt förslag på frågeställningar att arbeta med.

Materialet riktar sig till dig som är mentor, då du har ett särskilt ansvar för utvecklingen av läraren/förskolläraren under introduktionsperioden och till dig som ska bli legitimerad lärare/förskollärare.

Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Du vill spara följande sida som genväg

Ansvarig för sidan: Anna Jändel Holst

Sidan senast uppdaterad: 2015-02-12 11.20