En lektion i hur sociala medier påverkar oss – serien hashtag

Jag såg en ny serie på SVT som heter #hasthaglänk till annan webbplats och tittade på de tre första avsnitten i går. Jag såg direkt koppling till svenskämnet och tänkte därför dela med mig av det upplägg jag satte ihop igår

Syftet med upplägget är att:

  • formulera sig och delta i samtal kring innehållet i serien där eleven ställer frågor, framför åsikter och argumenterar kring innehållet och kopplar detta till tid och orsak
  • formulera sig i skrift genom att skriva en reflekterade text där eleven sammanfattar innehållet i serien och resonerar kring budskap och hur det påverkas av mediet och vad det kan få för konsekvenser

Serien bygger delvis på en händelse som kallas för Instagramupploppetlänk till annan webbplats och som ägde rum i Göteborg 2012. #hashtag handlar om vänskap, utanförskap, svek och viljan att bli sedd.

Serien tar även upp hur beteenden på nätet och det liv som levs genom sociala medier påverkar livet IRL. Det är ett väldigt aktuellt ämne i dagens samhälle där vi flitigt figurerar på sociala medier. Det är viktigt att vara medveten om hur skitsnack kan sluta i stora konsekvenser.  Vad är det som får människor att handla som de gör?

Första delen av webbserienlänk till annan webbplats #hashtag sändes den 24 april 2016 och kommer att kunna ses till och med den 5 juli 2016. Serien sänds i åtta delar på SVT Play på tisdagar.

Planeringen ligger på min drive och den kan ni ta del av här.länk till annan webbplats Om ni har förslag på andra frågor eller uppgifter vore det roligt att ta del av dem. Jag tänkte göra grupper där varje elev får en roll i att leda, delta och summera diskussionerna och där jag kan vara med en grupp i taget och göra en bedömning. Vi kommer arbeta med filmerna samt tillhörande diskussion en lektion i veckan när vi har halvklass. Eleverna kommer att få skriva om någon vecka när eleverna fått med sig mer kunskaper att vidga sitt resonemang i text med.

I planeringen finns förslag på filmklipp och artiklar som kan användas som komplement för att ge perspektiv. Här finns också ett program på URlänk till annan webbplats som tar upp kränkningar på nätet med en lärarhandledning till.

Social Media
.

De andra lektionerna avslutar vi ett tema med dikter som vi påbörjade för någon vecka sedan. Jag delade då några canvor till analysernalänk till annan webbplats av dem. Vi har tre lektioner i veckan.



Annika Sjödahl

Lärare i svenska och engelska på högstadiet. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla