Lika mycket medborgare ?

En planering om kvinnlig rösträtt

Elin Wägner, författaren till Pennskaftet, är aktuell i höst med pjäsen med samma namn på Uppsala Stadsteater. Då vi hade sökt kulturrådspengar för att gå och se pjäsen ville vi arbeta med rösträtten och pjäsen på något sätt. Förutom det besök som ingick med dramaövningar och att dissekera pjäsen valde vi att arbeta med rösträtten i både so och svenska under ett mycket kort upplägg som jag delar här.

Publicerad Av

Och jag förmodar, att en feminist ännu på hundra år inte behöva vara orolig för sysselsättning”

Elin Wägner (1910)

Trots att det är mer än 100 år sedan Elin Wägner skrev boken Pennskaftet fick ovanstående citat följa med in i undervisningen. Vi hade inte möjlighet att läsa hela boken men citatet sätter fingret på aktuella frågor än idag.

Vi inledde därefter med en kort film på 15 minuter, Rösträtt för kvinnor 100 årlänk till annan webbplats, från UR där eleverna fick reflektera över några citat ur filmen.

  • ”Rösträttskvinnor är fula, gapiga och okvinnliga.”
  • ”Kvinnan är känslosam och impulsiv och följer alltid strömmen.”
  • ”Titta bara hur slaviskt hon följer modet.”
  • ”Mannen bestämmer över kvinnan.”

I den förra planeringen vi arbetade med arbetade vi med mansnormernalänk till annan webbplats och hade en källkritisk uppgift med. Då vi har ett behov att att utveckla det källkritiska resonemanget ville vi förutom den korta källkritiska reflektion som finns i arbetsgången nedan även ta ett större tag. Min kollega i so la därför till några bilder från olika källor att resonera om olika sätt som kvinnor skaffade sig rösträtt genom, hur bilderna har tolkats av upphovsmannen genom hur de framställs samt även reflektera över vilka likheter och skillnader som finns idag mot då. Vi använde bland annat en bild när två kvinnorlänk till annan webbplats överlämnar förslaget om rösträtt till stadsministern, en på en demonstrationlänk till annan webbplats, en på en affischlänk till annan webbplats om ett möte, samt dennalänk till annan webbplats. I utvärderingarna som eleverna sedan skrev sa de att just den sista frågan fick dem att förstå varför det är så viktigt och hur det hänger ihop med citatet ovan.

Du hittar planeringen Lika mycket medborgare? – om kvinnlig rösträttlänk till annan webbplats här där även slutuppgiften ligger. Om ni har mer tid än vad vi hade så rekommenderar jag att ni läser hela boken eller ett större utdrag då det inte är en så väldigt lång bok.

Du kan även lätt väva in följande material i undervisningen i både sv och so.

Industrialiseringen

Hvarför skola kvinnorna vänta?länk till annan webbplats

Kvinnlig rösträtt i Sverige - hur gick det till? länk till annan webbplats

Kvinnorna på fröken Firmans tidlänk till annan webbplats (finns ev på strömmad kanal med avtal)

Eller läs något om och av följande avporträtterade kvinnliga författare.länk till annan webbplats


Annika Sjödahl

Lärare i svenska och engelska på högstadiet. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla