Du har skapat en Gärdestad-epidemi!

Varför, känns dagen lång?
Varför, känns det som tvång?
Mmm, varför, är det så tråkigt i skolan?

Hur kan man skapa en epidemi i skolan de sista veckorna innan jullovet? Jag tror att jag lyckades pricka rätt när jag valde citatet ovan när jag startade det sista arbetsområdet i svenska med mina nior. Många, både lärare och elever, känner sig rätt trötta nu, så igenkänningen är förmodligen hög.

Publicerad Av

Lektionen inleddes med att vi lyssnade på just låten Skolsång av Ted Gärdestad med de inledande fraserna:

Varför, känns dagen lång?
Varför, känns det som tvång?
Mmm, varför, är det så tråkigt i skolan?

Eleverna fick därefter gissa på vem det var som sjöng och berätta vad orden betydde för dem själva. Det var väldigt många som visste vem Ted Gärdestad var. Plötsligt hördes kända låtcitat i klassrummet. En del utbrast också förvånat "Är det Ted som sjunger den?".

Steg upp på morgonen
Innan din dag var riktigt vaken
Woowow vilken härlig dag

Därefter tittade vi på trailern av filmen om Ted - för kärlekens skull, samt lyssnade på podden länk till annan webbplatsdär hans bror Kenneth Gärdestad berättar om deras resa. När lektionen var slut och jag hade plockat i ordning i klassrummet, pratat lite kort med en elev som sett en dokumentär om Ted Gärdestad så gick jag nynnande in på mitt kontor. Min kollega utbrast då: "Du har skapat en Ted Gärdestad-epidemi!". Jag kikade ut bland eleverna och de satt och sjöng Teds låtar och berättade glatt för varandra, omedveten om min spaning genom gluggen, att de var lite småkär i honom. En önskade till och med att hon varit ung när han levde. Så hade en epidemi spridit sig från klassrummet till skolans allmänna utrymmen och in i personalrummet.

Jag var bara själv tre när Ted deltog i Melodifestivalen med låten Satellit, men Ted är en låtskrivare som skapat melodier som vi alla sjunger på till och från även idag. Men vem var han egentligen? Det var en fråga jag trodde kunde engagera eleverna, men en epidemi det hade jag aldrig kunnat ana skulle spridas. Vem vet, kanske ett blogginlägg sprider idén vidare?

I början av terminen inledde jag ett arbetsområde om pojkars måendelänk till annan webbplats och att man alla ska rätta sig efter rådande normer. Jag ville avsluta terminen genom att knyta ihop den säcken genom att utgå ifrån Teds låtar samt lite annat material om hans liv. Hans glada sånger vittnar nämligen om ett större djup än vi först kan ana. När vi läser dem på djupet och diskuterar bakomliggande budskap kan vi tillsammans få fatt i det dolda.

Eleverna fick sitta i grupper om fyra och vi lyssnade på låtarna med texten till. Några låtar lyssnade vi på tolkningarna ur Så mycket bättrelänk till annan webbplats som hade ett hyllningsavsnitt tillägnat Ted. Jag hade valt ut följande låtar:

  • För kärlekens skull
  • Stenansikte
  • När showen är slut
  • Jag vill ha en egen måne
  • Sol, vind och vatten

Till analysen valde jag även följande artikellänk till annan webbplats då avsnittet (säsong 7 avsnitt 8) ur Så mycket bättre, som Teds bror Kenneth är med i, inte är tillgängligt just nu för att skapa sammanhang till programmet och få lite mer bakgrund. Frågorna skrev jag på tavlan men eleverna är vana att diskutera så de behövdes knappt.

Vi kommer att avsluta genom att titta på dokumentären om Ted som finns på Öppet Arkivlänk till annan webbplats (och som eleven jag pratade med efter första lektionen tipsade mig om) och slutligen plocka ut citat ur hans låtar och göra små tavlor till våra allmänna utrymmen för att ytterligare påminnas om viktiga budskap vi bär med oss från de teman och budskap vi diskuterat under terminen. Då vi även lyssnat på Avicci som inledning av terminen kommer eleverna att få använda sig av dessa också samt andra låtar de tycker problematiserar samma tematik.

Citat Ted Gärdestad

Från den här terminen bär med mig att det går att utmärkt att använda sig av låtar i undervisningen som en inledande manöver för att skapa engagemang i diskussioner. Normalt brukar jag väva in läsning av skönlitteratur när jag använder mig av icke linjära texter men det får inleda nästa termin istället. Jag orkar nämligen inte planera för mer undervisning den här terminen. Jag ska sväva på min egen måne ett tag och ladda mina batterier.

Jag önskar dig ett bra avslut på terminen och en skön julledighet.

När showen är slut
Är det skönt att andas ut
Och vila benen

Ted Gärdestad


Annika Sjödahl

Lärare i svenska och engelska på högstadiet. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla