Knäck koden i klassrummet - Educational escaperoom

Att knäcka en kod eller lösa en gåta?

Att arbeta med moment som skapar sug att "vilja lösa detta" är bra för motivationen hos eleverna. Men! Inte bara göra saker för att det är kul, utan ett lärande.

Jag har under senaste året förälskat mig i Escaperooms, det är så himla kul att tillsammans försöka klura ut ledtrådar och gåtor under en viss tidspress och att få samarbeta kring detta, alla kan liksom bidra på sitt sätt i dessa rum. Förra hösten började jag googla runt på "Escape the classroom" och hittade mycket material, framförallt på engelska och holländska, men inte alls något på svenska. När jag nördar loss på något hamnar jag ofta i ett "insamlarläge" som tar en hel del tid då jag tycker att många smådelar av olika personers tankar är väldigt bra och köpte därför också en del böcker på temat. Så nu har jag nog fyllt ett A4 med länkar som jag vill ha lite koll på inför kommande arbete inom detta.

Under samma period startade jag även en facebookgrupp på ämnet som heter "Escape the classroom - Sweden"länk till annan webbplats, och har nu under våren testat lite i klassen för att se vad som fungerar och utvärderat med klassen.

Vi har framförallt testat två olika: Ett i pappersom med olika gåtor som slutligen ledde fram till en enda kod där de samarbetade i grupper om 4st och även ett i googleformulär inom algebra där de fick välja enskilt eller samarbeta.

Jag har tänkt en del på namnet... "Escape the classroom" eller "Educational escaperoom"?? Hittar inget klockrent på svenska då jag tycker "Knäck koden" gärna kan förväxlas med att det enbart handlar om programmering. Vad tycker ni?


escape the classroom eller educational escaperoom?

Här är de färdiga exempel som jag testade med mina elever:

PDF från Teachers Pay Teacherslänk till annan webbplats

Och denna digitala i ett google formulärlänk till annan webbplats

Jag har också köpt på mig en del kombinationslås och kassaskåp med kod som jag tänker använda mig av nästa gång. Ska bli kul att fortsätta utveckla detta och skriva mer om det. Så här började jag hinta eleverna på min elevinstagram; Skolansgladapussel,länk till annan webbplats om att vi hade ett uppdrag att lösa.

lås

Nu i slutet av läsåret är det en annan lärare; Ulrica Elisson Grane, som har uppmärksammat detta och testat med sina elever i matematik, gå in på hennes sida.länk till annan webbplatsHon har även producerat en massa annat grymt material, in och kika!

Vill du se hur det kan se ut? Testa här (facit finns längst ner på denna sida):

digitalt escaperoom

Klicka på bilden!

//Camilla, tycker att ni ska gå med i min facebookgrupp länk till annan webbplatsom escaperooms, så vi kan dela erfarenheter med varandra där.

Facit:

Kodlås 1: 27

Kodlås 2: Anna Ekström

Kodlås 3: HELLO


Camilla Askebäck Diaz

Lärare i Matematik och NO för årskurs 7-9 samt förstelärare i digitala verktyg. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla