NP matematik, muntliga

Hur gör du för att förbereda dina elever?

De muntliga nationella proven börjar närma sig, för att få lugna och förberedda elever kan det vara bra att ha en plan.

Vi kommer att genomföra de muntliga proven v.49, så vi har några veckor kvar. Har funderat på detta med hur man ska förbereda elever hur provet går till, men också hur vi kan arbeta med nervositeten inför.

Jag påbörjade detta arbete mer på allvar nu under veckan som var genom att:

  1. Gå igenom den skriftliga informationen som ges ut varje år till eleverna; gruppstorlek, tidsåtgång, material de kommer att ha tillgång och andra ramar.
  2. Pratar om hur en bedömningsmatris ser ut och de klassiska momenten inom resonemang och kommunikation. Vad innebär det? Ta någon från ett gammalt nationellt prov från 2013 eller 2014länk till annan webbplats som följer vår läroplan.
  3. Sen tittade vi på filmen om de muntliga proven från skolverket, under tiden som de tittar har de tillgång till uppgiften och bedömningsmatrisen så att det blir ett aktivt lyssnande (Provet i klippet är från 2008, delprov A, version Blänk till annan webbplats) Observera att bedömningsmatrisen inte stämmer med dagens läroplan. Men påminn eleverna om hur den andra ser ut. Medan vi tittade, letade vi också efter fraser som eleverna använde för att utöka kommunikation och resonemang. Finns det några bra att kunna låna för att utöka vårt eget resonemang? Att vidareutveckla andras? Eller hur gör man om man fastnar? 

 

4. När vi tittat på filmen diskuterade vi diskussionen, fraser och bedömning.

Nu har vi några veckor kvar innan vi genomför de muntliga, så det vi kommer att göra efter lovet är att de får reda på i vilka grupper de kommer att genomföra proven i, och på kommande veckor få sitta i sina grupper och genomföra de gamla muntliga nationella proven i småbitar. Detta för att få trygghet i sin grupp samt öva på genomförandet.

//Camilla, återkommer med fler NP-tankar.


Camilla Askebäck Diaz

Lärare i Matematik och NO för årskurs 7-9 samt förstelärare i digitala verktyg. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla