Matematikens historia

Historiska matematiker i nutida sociala medier?

Tänk om Ada Lovelace hade levt nu? Vad hade hon twittrat? Facebookstatusuppdaterat? Eller instagrammat?

Det är dags för åk 9´s sista område i matematik, vi har 6 lektioner kvar innan vi ska ta farväl av varandra och vanligtvis efter nationella proven brukar jag arbeta med matematikens historia på något sätt. (I kombination med att låta elever förstärka och fördjupa inför kommande gymnasietid)

Jag brukar inte fördjupa mig så mycket under åren i historia utan spar detta centrala innehåll till dessa veckor för att innehållet ska bli vettigt även om de nationella proven är över.

"Talsystemets utveckling från naturliga tal till reella tal. Metoder för beräkningar som använts i olika historiska och kulturella sammanhang."

Men förutom att lyfta talsystemets utveckling ( T ex Mayafolkets talsystemlänk till annan webbplats & Egyptiska talsystemetlänk till annan webbplats Här finns ett litet smart program från skolpluslänk till annan webbplats att använda för att växla mellan arabiska talsystemet och andra talsystem, ett häftelänk till annan webbplats där de första övningar handlar om binära tal) så brukar vi då passa på att lyfta olika historiska matematiker.

Denna gång har jag tänkt att de själva ska välja någon matematiker och sedan välja ett socialt medie som de vill använda. Med hjälp av sociala medier ska de sedan skapa statusuppdateringar, bilder etc för att redovisa kring matematikern.

Hela uppgiften finns samlad i en padletlänk till annan webbplats:

padlet

Meningen är att de kan skapa fiktiva bilder på sociala medier från t ex denna sida:

fake

//Camilla, bara 10 skoldagar kvar!


Camilla Askebäck Diaz

Lärare i Matematik och NO för årskurs 7-9 samt förstelärare i digitala verktyg. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla