Sociala medier

Hur tränas era elever att hantera sociala medier?

"Mellanstadiebarn; Får sin första mobil, föräldrar skapar konton på sociala medier åt dom, men bara hälften av barnen vet hur man ska hantera kränkningar på nätet" - Internetdagarna 2019

Publicerad Av

Det är verkligen sååå viktigt att lyfta både hemma och i skolan.

I måndags kände jag att jag behövde prata med mina elever kring detta med näthat och sprida bilder på personer. Så jag skapade en falsk instagrambild och la upp den på projektorn när vi skulle starta vår lektion och frågade: Hur tror ni att det känns att komma till skolan när man sett detta? Det blev väldigt tyst och sedan ett mummel ... Därefter berättade jag att denna gång är bilden falsk, men att situationen nog inte är falsk bland er elever och hur känns det? Vad tror ni att det innebär för tryggheten och trivseln i årskursen? Hur känns det?

instagram

Efter det gick jag igenom Olweusmodellen; (bildcred:https://olweus.se/länk till annan webbplats )

olweus

Och sedan diskuterade vi; Var i Olweus modell hamnar personen som gjort inlägget? Den som skrivit en negativ kommentar? Den som skrivit en positiv kommentar? Och sedan fick de fundera enskilt kring; Var hamnar de personer som "gillar" bilden? Därefter fick de diskutera i par och sedan motiverade de var jag skulle placera in dom personerna i modellen.

Vi fortsatte att diskutera vilka andra sätt näthat kan förekomma på?

De kom fram till bl. a. Snapchat, att skicka vidare bilder som har kommenterats på olika sätt. Vi pratade om hur snabbt det kan gå om man sprider bilder och att de kanske sprids mer än vad man tänkt dessutom. Så jag kopplade spridning av bilder till en bild på hur Corona kan undvikas att spridas om folk låter bli att träffa många andra personer.

spridning

Vi pratade sedan vidare om att vi måste träna på att hantera sociala medier och att man förhoppningsvis gör bättre nästa gång om man gjorde fel denna gång, samt att de gärna får vända sig till oss vuxna för råd oavsett om de är utsatta eller gjort fel. Hur blir man en bra person som kan stå upp för andra och sig själv egentligen? Vilka förebilder finns det? Jag själv berättade att jag är ju en sådan tant som ber andra ta ner fötterna från sätet på tunnelbanan, medan jag som 14åring nog inte hade vågat be någon annan göra det, men att det är ju något som jag också har tränat på.

På Statens medieråds hemsida finns det mycket material att utgå ifrån som heter "No hate"länk till annan webbplats och bl. a. dessa fem tips ger de till föräldrar, vilket är bra tips till alla vuxna runt barn och ungdomar;

1. Skaffa kunskap

Skaffa dig kunskap om hur olika sociala medier och spel fungerar, så att du har något att relatera till. Be ditt barn berätta om och visa funktionerna i de forum som just ditt barn brukar besöka.

2. Förklara din oro

Om du är orolig för att ditt barn ska bli utsatt för kränkningar på internet, berätta det. Förklara vad du oroar dig för och varför.

3. Utarbeta strategier

Kanske har ditt barn egna strategier för att hantera problem på internet? Om inte – utarbeta sådana tillsammans.

4. Uppmana ditt barn att reagera

Uppmana ditt barn att berätta även om kränkningar som andra råkar ut för. Diskutera hur ditt barn kan reagera och agera i olika situationer där hen blir vittne till en kränkning.

5. Skuldbelägg inte

Om ditt barn berättar att hen råkat ut för en kränkning på internet – skuldbelägg inte, även om du tycker att hen kanske betett sig obetänksamt. Ta reda på vad som har hänt och försök sedan att lösa situationen tillsammans med ditt barn.

"Hur var det på nätet idag?"

//Camilla, inser att detta är ett arbete som man aldrig blir klar med


Camilla Askebäck Diaz

Lärare i Matematik och NO för årskurs 7-9 samt förstelärare i digitala verktyg. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla