Pulshöjande, fysiska aktiviteter påverkar inlärningen

När jag går igenom metoder för konditionsträning tar jag upp några vanliga gruppträningspass som finns på de olika gym kedjorna. Vi går igenom hur de påverkar konditionen, hälsan och den kroppsliga förmågan.

För att få en så effektiv lektion som möjligt (högpuls) så ber jag eleverna titta på passet innan de ska utföra den rent praktiskt.

På lektionen går jag igenom tekniken innan uppvärmningen och sedan är det fullt ös.

Då jag har gjort lektionen på video och har tillgång till en projektor så kör jag igång passet och Daniel nr 2 håller i lektionen på skärmen. Jag (Daniel nr 1) är således fri att instruera eleverna en i taget eller själv visa hur det ska gå till eller peppa. Nedan hittar ni två olika pass som jag gjort videos till.

Den första lektionen är boxercise rond 1 och rond 2 har även en rond 3 på gång men den är inte riktigt klar.

Den andra lektionen är tabata som jag tidigare visat i ett annat blogginlägg.

Varför är det då viktigt att lära ut dessa metoder till eleverna? Jo det är ju så om man bortser från löpning och friluftsaktiviteter det mestadels denna typ av träning de kommer att använda som metoder för att träna sin kondition i sitt vuxna liv.

Varför det är viktigt med konditionsträning och vilken effekt den har på långsikt på hälsan vet de flesta och sammanfattas bra av Anders Hansen och Carl Johan Sundberg i deras bok Hälsa på receptlänk till annan webbplats

TÄNK DIG ATT du har en tablett framför dig. Det är den mest avancerade medicin som världen skådat. Med ett och samma piller kan du drastiskt minska risken för en lång rad allvarliga sjukdomar. Hjärt-kärlsjukdom, diabetes, stroke, depression och flera olika former av cancer är bara några av dessa. Men det slutar inte där. Du kommer att må bättre, få mer energi, sova bättre och bli mer koncentrerad. Ditt immunförsvar kommer att fungera bättre. Dessutom kommer du att leva längre. Flera år längre. Du kommer att bli yngre i biologisk mening. Ditt hjärta kommer att stärkas

Men det nyare forskning visar och Dr John Arden skriver i sin bok The brain bible:länk till annan webbplats

är att motion har visat sig öka livslängden av hjärnan. Vuxna måste motionera för att utvecklas i sina senare år. Under aerob träning frigörs ett ämne som ibland kallas Miracle-Gro men tekniskt kallas brain-derived neurotrophic factor. Det är en slags tonic för hjärnan som främjar neuroplasticity och neurogenes (födelse av nya nervceller).

Dr John J Ratey skriver i sin bok sparklänk till annan webbplats att när eleverna i Titusville eller i Naperville går ut och springer en engelsk mil gör de sig mer mottagliga för inlärning i andra klasser:

  • deras sinnen är förhöjd
  • deras fokus och humör förbättras
  • de är mindre nervös och spänd
  • de känner sig mer motiverade och stärkta. Detsamma gäller för vuxna, i livets klassrum.

Vad som ger oss möjlighet att lära in nytt material är där revolutionerande ny vetenskap tagit fasta på att fysisk aktivitet påverkar hjärnan på cellnivå, förbättrar hjärnans potential att logga in och bearbeta ny information.

Lägg till det vi redan vet om kondition och psykisk hälsa dvs. att det frigörs endorfiner som brukar kallas lyckohormonet men även att neorotransmittorerna serotonin, norepinefrin, metylfenidat och dopamin (som de flesta av de läkemedel vi använder oss av innehåller för att förbättra den psykiska hälsan har som mål öka eller minska) hamnar i bra balans av aktivitet och med läkemedel så påverkas bara det ena eller andra och man vet aldrig vad resultatet blir då det uppstår en domino effekt av medicinerna som kan ta olika vägar i olika hjärnor.

Men varför tar jag då upp allt detta? Jo därför det är ganska bra ammunition till att försöka övertala rektorer till att införa (inte mera idrott i skolan) mer pulshöjande/fysiska aktiviteter och nu med mer argument med tanke på hur detta kan påverka inlärningen.

Här får ni dessutom lite statistik från en skola i Usa det s.k naperville projektet länk till annan webbplats(tack Martin Lossman) och även en anmälningslänklänk till annan webbplats att gå och lyssna på Paul Zientarski och David Slatkey, två lärare som ligger bakom den stora succén med ”Napervilleprojektet”. För ett tiotal år sedan startades projektet fysisk aktivitet/pulsträning för att höja kunskapsnivån i övriga skolämnen. Resultaten i de ämnen som kopplades till pulsträningen ökade med 40%!

Det de gjorde var att utöver vanliga idrotten lade till pulshöjande aktivitet innan skolan började och den skulle vara av den karaktär att eleverna låg på ca 70-80% av maxpulsen i ca 20 minuter då är det ju perfekt att ha några sådana lektioner som ovan på video som eleverna lätt kan följa.


Daniel Gomejzon

Idrottslärare

Mejla