HLR Hjärt- lungräddning

Varje gång man ska gå igenom HLR och även när man ska öva på simning och livräddning i vatten får man höra från elever; -Jag gjorde detta i 9:an så kan jag tillgodoräkna mig detta?

Publicerad Av


HLR

Det kommer även elever med en sån där folder som ska visa på att de genomfört och är utbildad i HLR och vill slippa. De missar hela poängen med att öva på något så pass mycket så att när olyckan är framme så kan man handla instinktivt och rädda ett liv. Jag har gått massor med livräddarutbildningar på bl.a. Bosön och GIH men skulle aldrig säga att det där kan jag.

Senast jag fick en uppfräschning var i början på denna termin då brandmän kom för att prata med några av våra klasser. De gick igenom "först på plats" som handlar om hur man ska agera om man  är först på plats vid en bilolycka då eleverna börjar närma sig körkortsåldern. Jag kände att det var nya saker jag fick lära mig.

Dessutom revideras riktlinjerna vart femte år. Det kan man hålla koll på Svenska rådet för hjärt-lungräddnings hemsidalänk till annan webbplats. Den största förändringen i senaste riktlinjerna tycker jag är att man inte skall utföra någon pulskontroll. Den kom 2011 och någon gång 2016 kommer den nya

Sammanfattning av svenska riktlinjer 2011 om HLR till vuxen

Om personen är medvetslös och saknar eller har onormal andning skall du larma, be någon hämta en hjärtstartare och själv starta HLR så fort som möjligt.

Pulskontrollen är överflödig eftersom den är svårbedömd och tar onödig tid från HLR. Kontrollera därför endast medvetande och andning innan du startar HLR.

Onormal, även kallad agonal andning, förekommer ofta under de första minuterna efter ett hjärtstopp hos många personer. Den beskrivs som en långsam och annorlunda eller ansträngd andning med suckande eller stönande andetag.

Onormal andning kan vara ett tidigt tecken på hjärtstopp och innebär att du skall göra HLR. Förekomst av livstecken bedömer du genom medvetande-kontroll och andningskontroll.

Här nedan finns ett litet test samt inlärningstillfälle om just HLR. Man ska titta på filmerna och klicka på rätt svar. Man kan pausa om man inte hinner se frågan.

Man behöver titta från en dator, ej telefon och vissa surfplattor. Svarar man rätt leds man vidare i filmen men svarar man fel kommer man till en stoppskylt och skickas tillbaka.

När man kommit till slutet ombeds man logga in i ett klassrum på socrativelänk till annan webbplats. Välj logga in som elev och knappa in rumsnumret. Svaren ni ger hamnar hos mig som lärare i ett typ av excel document med bra överblick hur alla elever svarat. Har ni inte testat skapat prov på Socrative så gör det.

När ni ändå är i farten kan ni testa att i era genomgångar lägga in omröstningar i tex mentimeterlänk till annan webbplats. Allt för att öka deltagandet hos eleverna och en möjlighet för läraren att hålla koll på om undervisningen är effektiv.

När jag gjorde denna interaktiva film kände jag inte till, eller så fanns inte edpuzzle. Med edpuzzle kan man skapa lektioner och prov med alla filmer som finns tillgängligt på YOUTUBE, KAANACADEMY, TEDED och andra videotjänster. Man kan även använda den till att elever lämna in sina filmer tex dans. Då samlas elevernas filmer på en sida och man kan ge dem feedback. Det krävs att eleverna lägger upp sina danser på youtube men de kan göras olistade.

Ett annat verktyg jag använt mig av finns på google drive. Där har jag skapat videoprov på E nivå exempel på det finner ni härlänk till annan webbplats.

Dessa IKT verktyg har jag använt mig av för att tjäna tid och så är det med allt jag gjort inom IKT och idrott. Den tid man lägger ner på att skapa och hitta på tjänar man sedan igen när man sedan använder det som funkat bra.


Daniel Gomejzon

Idrottslärare

Mejla