Det finns en framtid för läraryrket

Jag kan nu stolt säga att jag har besökt Stockholm Pride för första gången. Veckan som gått har varit fylld med intressanta seminarier, diskussioner med såväl lärare som lärarstudenter och andra i Pride park, och ett och annat politikermöte. Vi inredde en hörna i SACOs tält där vi gav pride-deltagarna normkritiska lektioner i historia, svenska och moderna språk.

Publicerad Av

Första dagen kom en person fram till oss i tältet och sa det där som många kanske tänker, ofta sådana som inte är lärare själva.
- Det finns ingen framtid i läraryrket.
Jag skrattade lite för att lätta upp stämningen och sa att det hoppades jag att det gjorde, för jag har ju precis tagit examen.
- Det finns ingen framtid i det, sa hen, lika butter som innan.
Jag började argumentera.
- I många undersökningar så sticker lärare ut som de som känner mest mening med sitt yrke. Men arbetssituationen behöver verkligen bli bättre!
Personen tog en till godis och utan att titta på mig sa hen;
- Det finns ingen framtid i läraryrket. Och så gick hen.

Ja, vad säger man?

Men är det en sak som Pride-veckan har visat mig så är det att läraryrket är ett fantastiskt privilegium. Det finns visst en framtid för den som söker sig till läraryrket, för framtiden och privilegiet för lärare är de fantastiska elever som finns ute på skolorna.

Jag tappade hakan över det mod som fem elever i högstadiet och gymnasiet visade under panelsamtalet HBTQ i högstadiet. De satt längst fram i ett rum fyllt med människor och berättade om sina erfarenheter av att vara HBTQ-ungdom i dagens skola. De berättade om hur man tar upp HBTQ i undervisningen (eller kanske snarare hur man inte gör det). Om hur det var att komma ut. Om mobbning. Om kränkningar. Om lärare och rektorer som kämpat för deras trygghet. Om lärare och rektorer som inte fattat nånting. Om klasskamrater som var bra kompisar. Om hur de önskade att det hade varit. De berättade om allt.

De sa de klokaste orden jag hört under hela veckan. Som Sebastian beskrev det efteråt; de levererade oneliners genom hela seminariet. En stor eloge till RFSL Ungdom som arrangerade seminariet och stående ovationer till de elever som vågade berätta.

På lördagen var det dags för den stora paraden. Vårt ekipage, det öppna klassrummet, gjorde ännu ett år. Vi kanske inte vinner några "bästa nyskapande-priser", men eftersom inte tillräckligt många skolor varit nyskapande nog att faktiskt ta tag i de kränkningar som HBTQ-ungdomar möter i skolan så kvarstår ju samma problem år ut och år in. Vi demonstrerar fortfarande för ett öppet klassrum.

Tillsammans med oss i tåget gick Sveriges elevkårer och elever engagerade i elevkårer runt om i Stockholm. De bidrog med outtömlig energi och kämpaglöd genom hela paraden. Jag är så imponerad över hur engagerade de var i frågan om ett öppet klassrum.

IMG_20140802_150558

Som nyexad lärare längtar jag till terminsstarten. De här modiga, engagerade och underbara eleverna finns ute i klassrum över hela Sverige. Till alla er som tror att det inte finns någon framtid i läraryrket: öppna ögonen. Jag kan inte tänka mig att något annat yrke skulle kunna vara bättre än att få spendera dagarna med alla dessa fantastiska elever.


Elina Rensfeldt

Lärare i samhällskunskap och historia. Tidigare engagerad student och ordförande för Lärarnas Riksförbunds studerandeförening LR Stud 2014-2015.

Mejla