”Come together”, Kom till LR!

Det var en solig vårdag i maj, fåglarna kvittrade, solen sken och två ledamöter för LR stud Stockholm var på väg till vad som skulle komma att kallas Lärarnas Riksförbunds framtidskonferens. Vi var förväntansfulla och laddade och vi skulle inte bli besvikna.

Publicerad Av

Här får jag nog göra ett litet kort uppehåll för att presentera mig själv... Erika Rengbrand heter jag och är, som ni kanske tidigare läst, kassör i LR stud Stockholm och även med på ett hörn i den centrala styrelsen.

bild 11

Det är första gången jag skriver på bloggen, i alla fall under eget namn, jag har kapat Linas konto lite busigt tidigare innan och efter Finland.  Vad ni kanske inte visste var att jag aldrig varit på någon aktivitet med moderförbundet förut, eller stora LR som vi gärna säger. Det enda jag visste om dagens aktiviteter var det Helena Linge (LR studs fadder, andre vice ordförande i LR) hade berättat, nämligen att alla kommunombud skulle vara där och att det en gång hetat Arlandadagar. Jag hoppades instinktivt att det inte skulle ha någonting med flygplan att göra. Det hade det inte heller på annat sätt att programpunkt efter programpunkt lyftes i snabbare takt än ett concorde.

Image-1

Men Helena hade haft rätt i att alla var där. Jag fick prata med yrkesverksamma lärare från landets alla hörn och uppdatera min mentala Sverigekarta med råge. Vet ni till exempel var Gagnef, Krokom, Ragunda och Lessebo kommun ligger? För nu vet jag. Men inbjudna var även inflytelserika politiker och samhällsdebattörer från när och fjärran, samt LR bandet Lärarnas Riks-förband, som rockade loss med medryckande refränger om fackligt engagemang och statligt huvudmannaskap, så som ”10000 skäl att stanna kvar” och ”Kom till LR, vi kan! Eller hur!?”

bild 18
bild 9

Vi träffade även på våra glada LR stud vänner Gustav och Sebastian och tog såklart ett gäng LR stud selfies, detta var den helt klart seriösaste bilden vi lyckades frambringa.

bild 5

Bo Janson talade i sitt inledande tal om hur viktigt det är att kunna samlas för att understryka kunskapens betydelse då utbildning inte bara ger oss karriärmöjligheter utan också en möjlighet att leva ett rikare liv och att meningsfullt kunna påverka andras. Detta bildningens egenvärde och läraryrkets ökade värde i det allmänna medvetandet var flera talare snabba att understryka. Både Jan Björklund (Fp) och Magdalena Anderson (S) lovordade bildningens egenvärde. Magdalena Andersson utvecklade vidare med att ”läraren är den viktigaste faktorn för en lyckad skolverksamhet” och att ”jämlika samhällen är mer lönsamma samhällen och detta börjar i skolan”. Jan Björklund framhöll å sin sida hur tongivande Lärarnas Riksförbund varit i hjärtefrågor vilket påverkat skolpolitiken i den riktningen. Lärarlegitimationerna, förstelärartjänsterna och en statlig skola har alla varit LR förslag som partiet tagit till sig. Han vill även driva stadieindelad timplan och nationell rättning för nationella proven.

bild 12

Göran Arrius, ordförande Saco, sa att han "like:ar" skolan och förespråkade en klokare finansiering för att motverka segregation. Samt att lärare ska få var just det de är akademiskt utbildade för och inte dränkas i administrativa uppgifter. Matz Nilsson ordförande för Sveriges skolledarförbund betonade även han lärarnas betydelse så till vida att han alltid förespråkar att rektorer ska tala väl om lärare för de är förutsättningen för att verksamheten ska gå runt och ges mening.

bild 13

Givetvis hade vi en programpunkt om nationell kunskapsskola och varför det är en så viktig fråga för Lärarnas Riksförbund. Vi vill att staten ska agera som samlingskraft för den svenska skolan. Den ska vara statligt finansierad så pengar inte ska behöva gå omvägen via kommunkontoret. Innehåll och struktur ska regleras av staten så att det lokala planet inte ska gå miste om viktig forskning och framsteg på utbildningsområdet och för att pengar och uppdrag ska riktas direkt till skolan. Vill ni ha fler argument eller har ni ännu inte skrivit på namninsamlingen för nationell kunskapsskola; gå in på skolvalet2014.se och skriv under. Vi hade även premiärvisning för den nya filmen Skollotteriet. Spänningen hade varit olidlig och atmosfären uppsluppen. Vi vart inte besvikna!

bild 2

Se den själv på skolvalet2014.se!
Vi fick även insyn i framtidens möjligheter. Robert Gelmanovski menade att organisationer i vår situation har tre möjligheter att stagnera, dö eller förnyas. Den tredje vägen fick helt klart störst gehör!

bild 7

Stefan Fölster chef för reforminstitutet menade att vi även har ”ett fönster av möjligheter” för lönehöjning så länge efterfrågan på behöriga lärare är större än utbudet. Han framhöll, ”trots att han glömt all sin latin”, den tyska skolan han själv gått i. I Tyskland har lärarna haft en relativt hög löneökning och PISA resultaten har gjort en omvändkurva gentemot den svenska. Han menade även att utbildningssektorn måste reformeras, den har pengar, men dessa går inte till lärare. Resurser måste också fördelas så att de går till svagare grupper. I Tyskland har stora insatser gjorts för pojkar och barn med invandrarbakgrund. Det finns även flera insatser som borde slopas då dessa inte givit någon effekt.

bild 14

Som ni ser kommer formativ bedömning högt upp på effektskalan. Om detta talade vår internationellt inbjudna gäst James Nottingham, lärare, facklig representant och forskare som även samverkat med John Hattie. Under rubriken Stolt att vara lärare kritiserades skolans resultathets och brist på framstegsfokus.

bild 17

Den vertikala axeln betyder prestation eller talang och den horisontella betyder framsteg. 1:an och 2:an är högpresterande, 3:an och 4:an lågpresterande. 1:an och 3:an har dock stagnerat i sin utveckling medan 2:an och 4:an rör sig framåt. Nottingham menar att då den brittiske utbildningsministern i ett uttalande önskar att alla elever i landet ska ligga över medel, så är detta uttalande inte bara skrattretande rent logiskt sett utan det tyder på en djupt bedräglig bildningssyn. Vi kommer aldrig ha elever som alla presterar samma mål. Vi kan aldrig vara nöjda när grupp 1, understimulerade, når högsta betyg och vi kan aldrig var missnöjda när grupp 4, efter en fantastisk insats och förbättring, lyckas få E. Om politiker vill lyfta fram grupp 1 och 2 så ska lärare vilja lyfta fram grupp 4 och 2. För; ”Proving is good, improving is better!”

bild 4

Så här nöjda var Lina och jag efter denna informativa dag!

Erika Rengbrand


Erika Rengbrand

Studerade till gymnasielärare i religion och spanska. Tidigare engagerad i LR Stud.

Mejla