Spelifierad slöjd

Ett sätt att öka förståelsen

Det är en hel del ganska teoretiskt betonat stoff som ska in i slöjdundervisningen för att eleverna ska ha en chans att uppnå gällande kursplans mål och det kan ofta kännas stressigt att få till när man står inför ett gäng elever som hoppar av otålighet att få sätta händerna i sitt arbete.

Under en rubrik i Lgr11, Slöjden i samhället behandlas helt kort materials produktion ur ett hållbarhetsperspektiv, glädjande nog har den delen fått ett större utrymme i förslaget till reviderad kursplan.

Jag har under många år valt att lägga extra fokus på textilproduktion och hållbar utveckling i år 8 och har bland annat visat film för eleverna. Det finns flera bra filmer att visa men jag har märkt att jag inte riktigt når alla elever och har de senaste åren provat att lägga till ett moment, eleverna får prova att själva bedriva textilproduktion genom att spela ett onlinespel som heter Sweatshoplänk till annan webbplats.

Sweatshop

Sweatshop, developed by Littleloud

Spelet går ut på att du är förman i en textilfabrik och har en boss som då och då tittar in från sidan i spelet och skäller ut dig för att du inte är tillräckligt lönsam. Ibland tittar ett barn in på skärmen och berättar att han ska jobba hårt. Mellan varje nivå i spelet dyker en textruta upp med fakta från textilindustrin.

Spelet tvingar in eleverna i en serie moraliska dilemman- leverera kläder och tjäna pengar eller tänka på sina anställdas välfärd? Precis den sorts tankar och det kritiska förhållningssätt jag velat väcka med min undervisning, men inte riktigt lyckats tydliggöra för alla.

I spelets synopsislänk till annan webbplats kan man läsa:

”Ultimately, the player will be managing multiple ranges of clothing across huge labyrinthine conveyor belts, while trying to meet the ever-increasing demands of the disposable, fast-fashion industry.”

Sweatshop, synopsis

 Jag har inte använt en hel lektion till spelet utan det har varit som en del av en lektion. Ibland har jag även gett spelet i uppgift till elever om jag behöver ha vikarie för det behövs ingen större insats av en slöjdlärare för att introducera uppgiften, och det är väl tur för själv är jag usel på alla sorters spel.

Efter att ha spelat spelet har eleverna i uppgift att helt kort i sin loggbok reflektera över vad de mött och om det gett några nya insikter. Vissa av de elever som gäspat sig igenom filmen jag visat och klagat på att den är trååååkiiig som enda kommentar, kan efter att ha spelat Sweatshop flödigt uttrycka tankar om de svårigheter och de orättvisor som dykt upp när det gått från nivå till nivå. En särskilt svårnådd elev visade den här terminen ett engagemang av sällan skådat slag. Hen skulle fortsätta spela spelet hemma.

Spelet är på engelska men det har inte inneburit några större svårigheter för mina elever, kanske beroende på åldern hos de som spelat. Några få elever är som jag, spelar aldrig spel och har visat sig ha samma svårigheter som jag när jag provspelat- Var ska jag klicka? Det går för fort! Jag tycker inte att det är ett problem egentligen, dessa elever har redan visat sig ha fått kunskapen genom filmen vi sett och de samtal vi haft och de har fått god hjälp att komma igång av mer spelvana klasskompisar.

Stage summary Sweatshop

Texterna mellan nivåerna missar eleverna lätt för de fångas i spelet och vill vidare. De har jag i stället plockat ut och använt mig av i undervisningen mer traditionellt.