Terminsbyte i slöjdfabriken

Några funderingar vid köksbordet, morgonen efter julavslutningen

Varje termin i slöjden innebär ett slags skiftesbyte för mig. Om tre veckor kommer alla mina grupper ha bytt plats och jag får i runda slängar 150 nya elever till min sal. Många av dem är dessutom helt okända för mig och jag har fjorton tillfällen på mig att bygga relation, få till ett varaktigt lärande och viktigast för mig, att så många elever som möjligt utvecklar en nyfikenhet och en lust att själva slöjda.

Det är intensiva veckor i slutet av terminen för alla som arbetar i skolan men för egen del tycker jag att det inte innebär någon större tempohöjning rent bedömningsmässigt. Jag har så få tillfällen i slöjden under en termin att jag tycker att det är stressigt hela tiden.

Min stress när det kommer till betyg och bedömning ligger nog i att jag ser att eleverna ofta inte använder den tid de har på lektionerna tillräckligt väl, jag ser liksom vart åt det barkar. Många elever tror verkligen på riktigt att det går att göra något sista veckorna på terminen som genererar det betyg de vill ha, när det är själva arbetsprocessen i slöjdandet som innebär en stor del av bedömningen. Här hjälper inga visa ord från en erfaren slöjdlärare.

Att få salen i ordning inför nästa gäng elever kan däremot vara en rejäl tempohöjning när avslutningsdagen närmar sig. Jag tror inte att någon som inte själv arbetat i slöjden eller i en verkstad förstår hur mycket saker som finns i en slöjdsal och det märks tydligt att tiden för att hålla ordning krymper år från år. Visst städar eleverna efter sig varje lektion men det är inte riktigt det samma. Jag står verkligen inte ut med att öppna ett skåp och se oredan, jag vill ju helst att tygerna ska vara vikta och färgsorterade för att jag ska bli nöjd men det får man ju släppa. Att de ska vara vikta däremot- alltså jag vill inte sänka mina krav till något lägre och jag har fått inse att vi har olika definition av vikta tyger, jag och eleverna. Alltså står jag här på avslutningsdagen och rensar och viker utan att hinna helt klart.

På min nuvarande arbetsplats har jag varit fyra år nu och jag har fortfarande ingen aning om vad som finns i vissa skåp. Jag har helt enkelt inte hunnit, orkat eller varit nyfiken nog att ta reda på det.

Det ligger och maler i bakhuvudet på mig hela tiden att jag borde göra en rejäl rensning av alla ytor och utrymmen och det skapar stress hos mig att inte någonsin få tid att gå igenom allt på riktigt.

Att få själva undervisningen i ordning inför nästa gäng elever är en annan del av skiftbytet. Det är nu jag får möjlighet att göra om och göra rätt.

Under hela terminen har jag varit missnöjd med det som skett när min undervisning mött mina elever. Det har gått långsammare än vanligt framåt och jag har varit tvungen att repetera självklara grundläggande kunskaper på ett i mina ögon väldigt tråkigt sätt. Jag tänker ju att om man är mitt i sin högstadieperiod så är det dags att experimentera och utveckla alla de kunskaper man samlat sedan trean. Det knäcker mig fullständigt att eleverna är som fågelholkar när jag pratar om tygers rätsida och avigsida. Att en hög andel elever inte tror att det är möjligt att trä tråden genom symaskinens öga eller att jag varje lektion måste påpeka för någon elev hur saxen ska hållas i handen för att det överhuvud taget ska gå att klippa jämnt i tyg.

Jag har ältat, tjatat upprepat mig och känt ett himla motstånd från eleverna. Det har bara varit så trögt och svårt alltihop.

Terminsutvärderingar gör alla mina elever efter varje termin och det är de som jag kommer att fundera på under tiden jag sitter hemma i soffan och stickar, är ute på en långpromenad eller kör ett pass i gymet. Vad var bra och vad måste jag slipa på och förbättra till de elever som ska köra kursen i vår? Utvärderingarna ligger till grund för de förändringar jag gör inför varje termin och jag hade verkligen önskat mig att den studiedag vi påbörjar varje vårtermin med hade innehållit möjlighet att förbereda mötet med de nya eleverna men så är tyvärr inte fallet.

Att låta eleverna utvärdera terminen kan också vara ett bra sätt att få lite positiv pepp för de har ju ett helt annat perspektiv än jag på vad som skett under terminen.

”Jag har lärt mig massa nya saker och knep”

"Att vi jobbat för det mesta och inte så mycket teori"

"Har lärt mig att trä en symaskin igen eftersom jag glömt det och har lärt mig lapptekniken"

"Jag tycker att det har varit bra att vi har gjort mycket praktiskt arbete vilket jag gillar. Ibland har vi haft lektioner där vi bara suttit och lyssnat men inte den här terminen."

Jag har haft som fokus att höja hantverkskunskaperna den här terminen samt att skapa aktivitet i salen rent praktiskt och många av eleverna har lyft just detta, att de lärt sig mycket samt att de fått vara aktiva. Kanske ska jag ändå vara lite nöjd?

Jag har ju även en fråga om vad som kan förbättras i min undervisning och efter alla dessa år och försök till förändring hos mig är det ändå samma svar här (fast några tycker såklart tvärtemot):

Att prata mindre i början på lektionen för man hinner inte göra lika mycket. Men annars är det jättebra!

En sak som skulle kunna förbättra är att man kan få lite mer tid på sig att skriva loggbok under lektionen. Även kanske skriva i början av lektionen istället för i slutet.

Försöka ha kortare genomgångar och längre loggboks tid

Långsammare genomgångar i börjar av lektionen

Jag ska prata mindre i början av lektionen och ge mer tid åt att skriva loggbok. Jag har provat allt när det kommer till detta tycker jag. En termin har jag till och med spelat in lektionsstarter som inte varit längre än två minuter. Startat filmen och satt igång lektionen. På två minuter blankt. Inte ens det har varit kort nog i den efterföljande utvärderingen. Jag kan bara konstatera att eleverna har en förväntan inför slöjdlektionen som jag inte kan påverka.

Loggboken däremot- den är i mitt fokus inför kommande termin och det är det jag ska ägna kommande ljuvliga, oplanerade, lata dagar åt att klura på tills jag är tillbaka i vardagen i början på januari!




Eva Söderberg

Legitimerad lärare i slöjd och svenska, och undervisar textilslöjd i grundskolan. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla