“Äntligen stod prästen i predik­stolen.”

Intresseföreningen för ämneslärare

En av de mer klassiska inledningarna på en svensk roman, där Selma Lagerlöf bjuder in läsarna i en romanvärld delvis inspirerad av (eller som en reaktion mot) den franska realismen och delvis med stövlarna i de värmländska skogarna. Hade ett författarskap som Lagerlöfs premierats med nobelpriset i litteratur idag hade det varit självklart att man som svensklärare i de högre åldrarna läst valfritt utdrag. Att läsa årets nobelpristagare i litteratur är ofta givande för mig som privatperson, men även ett stimulerande inslag i undervisningen.

Jag är lärare i svenska och engelska och följaktligen utbildad i dessa ämnen. Innehållet, nytänkandet och det vetenskapliga värdet i de upptäckter som genererat nobelpris i kemi och fysik flyger ofta långt över mitt huvud. Jag tror dock att det även är lite klurigt för mina (välutbildade och duktiga) kollegor som undervisar i NO att förstå och förklara vad dessa pristagare kommit fram till, än svårare för en elev på högstadiet att ta till sig det. Ändå är det ofta litteraturpriset som det ironiseras över för att man inte känner igen författarnamn.

I och med årets pris till Abdulrazak Gurnah verkar det dock, åtminstone på vissa håll i media, som att det uttrycks tankar om “vad intressant med ett författarskap som jag inte har stiftat bekantskap med ännu”. Detta är något som man som lärare i svenska har kunnat göra länge med hjälp av nobelpristagare. Jag har exempelvis haft anledning att läsa fantastiska dikter av såväl Wisława Szymborska som Louise Glück och romanutdrag av Koetzee och Kertész.

Det starkaste minnet av att läsa nobelpristagare var dock när jag för några år sedan läste Masters of war av Bob Dylan i samband med att denne fick priset 2016. “Har han skrivit det i år?” “Handlar det om den nuvarande presidenten?” “Kan detta vara en dikt när det berättar en så tydlig historia?” Se där, bara några av de frågor som ställdes och diskuterades.

Så när det utropas “Äntligen” i samband med att nobelpristagare presenteras menar i alla fall jag att man ska ta det som en uppmaning. Äntligen får jag och mina elever chansen att sätta oss in i ett nytt och spännande författarskap och äntligen kan man visa att vetenskapen når ända in i vardagsundervisningen.

--------------------------------------------------------
Per Selin är lärare i svenska, engelska och svenska som andraspråk. Han undervisar i årskurs 7-9 i Borås och är ledamot i LRs intresseförening för ämneslärare.

”Hade ett författarskap som Lagerlöfs premierats med nobelpriset i litteratur idag hade det varit självklart att man som svensklärare i de högre åldrarna läst valfritt utdrag”

Per Selin