Jakten på framtidens skola – Skolforum

Tänkte ta och skriva ner lite om vandringen jag höll förra veckan på Skolforum här i bloggen.

Publicerad Av

Jag blev ombedd av Skolforum länk till annan webbplatsatt hålla en "vandring" på själva mässgolvet. Jag har gjort det på BETT tidigare och tyckt att det är en intressant utmaning. Att få gå runt med några och tänka runt vad vi ser på golvet. Rätt intressant som sagt. Vandringen hade titeln "Jakten på framtidens skola".

Vi samlades vid infodisken för att sedan ta ett par steg inåt lokalen där vi tittade som hastigast på en triangelformad yta där fler förlag presenterade sina digitala läromedel. Jag berättade om titeln på Daniel Barkerslänk till annan webbplats föreläsning "Om digitala läromedel är svaret - Vad är då frågan?" vilken in sin tur är en parafras av min författarkollega Håkan Fleischers titel på sin avhandlinglänk till annan webbplats: "Om en-till-en är svaret - Vad är då frågan?" Dessa frågor är oerhört viktiga för digitaliseringen i skolan, det kan röra sig om allt ifrån att dessa frågor bör ställas av inköparen och sen till slut även av läraren i klassrummet. Jag ville på det sättet skicka med mina vandringsvänner en tanke om frågor man bör ställa till läromedelsföretag.

Sen vandrade vi vidare till URlänk till annan webbplats (UtbildningsRadion). UR har väldigt många bra program som är proffsigt framtagna. Vi får faktiskt inte glömma att använda allt bra som redan finns tillgängligt. Vi behöver inte göra allt själva. På UR:s webbsidalänk till annan webbplats finns det program för alla ämnen. Det finns också en fin programserie om att förstå kunskapskraven vilken jag tycker att alla elever ska ha chans att se. Där finns också filmerna på olika språk. UR har dessutom en del samtal om lärande som vi kan ta del om dels genom TV-programmet Lärlabbet, dels genom radioprogrammet Lärarrummet.

När vi tittat ett tag i UR:s monter gick vi vidare till SCBlänk till annan webbplats:s monter (Statistiska CentralByrån) eftersom jag hört att de precis lanserat sin nya webtjänst: Sverige i siffrorlänk till annan webbplats. Som mattelärare är det enkelt att lista ut när jag kan använda tjänsten (när vi läser statistik t.ex.) men SCB har tagit fram lärarhandledning för Samhällskunskap och den hem- och konsumentläraren som vandrade med mig såg också genast kopplingar till sitt ämne.

Efter detta stopp blev det en tur förbi 3D-skrivarna (jag är ju ändå tekniklärare...) och vi samtalade om hur de kan komma att revolutionera sjukvård, reservdelsindustrin mm och hur vi kan knyta våra olika ämnen till den diskussionen. Jag tror att det var Vetenskapens hus som ställde ut 3D-skrivarna på mässan. Där finns åtminstone ett skolprogramlänk till annan webbplats om 3D-skrivare för skolor som har möjlighet att åka dit.

På vägen tillbaka mot utgången passade jag på att trycka lite extra på det som jag tycker är viktigast när man går på Skolforum: programmet. I år fanns ett otroligt brett program på fyra scener där du kunde stanna till och lyssna på massor av inspirerande föreläsare. Därtill fanns det en mängd av seminariesalar som var lite mer slutna men där programmet också ingick i biljetten. Dessutom monterprogram och massor av kollegor att stöta och blöta nya tankar med.

Vi gjorde några stopp till för att titta på några olika typer av programmerbara robotar, ett samtal om "learning analytics" och ett exempel på hur lärare numera kan dela material med varandra inom ett läromedel.


Helena Kvarnsell

Lärare i matematik, biologi, kemi, fysik och teknik. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla