Gör om gör rätt – undervisa sjuor i matte

Jag har under de senaste åren lyckats rätt bra med att få eleverna att lära sig NO-ämnena bra, utifrån vad jag kan se på resultaten av Nationella proven i 9:an. I matte är det inte alls samma kunskapsutveckling och det stör mig. Jag borde kunna bättre!

Publicerad Av

Här kommer en kort uppdatering om vad vi gör just nu i matte, 7E och jag.

Jag har undervisat i snart 16 år, jag har utbildat mig till handledare i mattelyftet, jag har läst massor av forskning i mattedidaktik och jag har någorlunda "enkla" elever på skolan. Skolan ligger i en kommun som satsar mycket på skolan och jag har bra kollegor som har hand om eleverna F-6.

Men...

Min upplevelse är att mina elever, när de kommer till mig i 7-an, inte har någon djup taluppfattning och att de har luckor i det som är "mellanstadiematte". Och dessa elever tragglar jag på med i tre år under högstadiet och det finns mycket stress, mycket dåligt självförtroende, en del brist på motivation och liknande som gör att jag inte lyckas få dem att klara matten lika bra som NO:n.

Vems fel?

Mitt! En sak är helt säker, när eleverna väl kommer till mitt klassrum är det faktiskt mitt ansvar att se till så att de får med sig så mycket som möjligt under mina tre år. Jag har nog hittills, erkänner jag skamset, mest "kört på" med det som jag anser de ska kunna på högstadiet och tyvärr inte alls insett att det är väldigt svårt att bygga högt om man inte har en grund att stå på. Så därför har jag tänkt om till denna sjuas start. Vi går mycket långsamt framåt och ägnar i princip hela höstterminen till det kapitel i boken som heter något med "Tal" och som behandlar positionssystemet, de fyra räknesättens algoritmer och huvudräkningsstrategier, överslag, avrundning, multiplikation och division med 10, 100, 1000, 0,1, 0,001, primtal och delbarhet. Jag får ibland känslan av att om bara eleverna kan precis detta så klarar de ett E på Nationella provet i år 9. Men framförallt är min erfarenhet att om de INTE kan just detta så kommer matten i högstadiet vara väldigt jobbig.

Veckans mattelektioner är uppdelade på: måndag 75 min, onsdag 75 min och fredag 50 min. De flesta veckor ser ut ungefär så här:

Måndagen ägnas åt en start-uppgift, en genomgång, lite "ETA*" och på slutet lite uppgifter från boken då de jobbar enskilt eller två och två. Det nya innehållet blir läxa till fredag.

Onsdagen görs en matte-laboration eller problemlösningsuppgift, på samma innehåll som måndagen, digitalt eller analogt i grupper/parvis. Lite färdighetsträning via länk, ibland gemensam eller parvis sökning efter bra "flipp"-filmer som kan vara till hjälp vid läxläsningen.

Fredag: Skriftligt läxförhör som i grund och botten handlar om veckans tema men kan vara mer eller mindre inriktade på bedömning mot en viss förmåga. Efter läxförhöret jobbar eleverna enskilt efter sin egen planering som bygger på resultat från tidigare läxförhör.

Jag hoppas att på detta sätt kunna få med mig alla på "taluppfattningståget" och att som lärare ha koll på var alla ligger. Att dessutom ha ett skriftligt, kort, litet bedömningstillfälle varje vecka är enligt mig och eleverna mycket bättre än två stora per termin.

Just denna vecka är det primtal och delbarhet som gäller och här under kommer länkarna knutna till det:

Träna på att faktoriseralänk till annan webbplats

En annan variant av faktorisering med "träd"länk till annan webbplats

En helt fantastiskt vacker animation av tal och primtallänk till annan webbplats som mina elever ska få i uppgift att förklara vad de ser i.

Vi passade på att utnyttja att vi har en lång orm av tal på F-6 skolgård och gick och ställde oss på alla primtal under 100 för att "få in dem i kroppen".

*ETA= en metod som genomsyrar hela mattelyftet och som bygger på att eleven först tänker Enskilt, sen Två och två för att till sist samtala lärarlett Alla i klassen.


Helena Kvarnsell

Lärare i matematik, biologi, kemi, fysik och teknik. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla