Lärarguider till sociala medier
De elever som jag undervisade för fyra år sedan gjorde då "lärarens guide till sociala medier Länk till annan webbplats.". Jag tyckte att det var ett bra sätt att börja tänka om digitalisering, risker med internet och hur vi beter oss på nätet med eleverna och valde därför att göra samma uppgift igen.
Så, i samband med att internetstiftelsen släppte sin rapport om "svenskarna och sociala medier 2016" (Red: Länkens målsida finns inte längre), börjar vi vårt arbete med sociala medier.
Elevuppgift:
Ni jobbar tre och tre
Välj ett socialt medium som du själv har testat
Beskriv
- vad det går ut på
- hur det fungerar
- Hur det fungerar privat/publikt
- Är man vän med de andra eller följer man bara?
- Vad finns det för "koder" hur brukar folk där bete sig?
- Vad finns det för möjligheter med detta?
- Vad finns det för risker?
- Vad är viktigt att tänka på?
- Vem är det som är medlem och använder detta medium?
Använd information från https://www.iis.se/fakta/svenskarna-och-sociala-medier-2016/ i din presentation. (Red: Länkens målsida finns inte längre)
Skriv till mig, som om jag är läsaren. Jag vill veta allt om de sociala medier som är aktuella just nu.
Använd inbäddade Youtube-filmer och bilder om det går. Då vi publicerar på nätet får du inte stjäla bilder som du inte har tillåtelse av fotografen att använda.
Ni presenterar i något av följande program:
- https://animoto.com/
Länk till annan webbplats.
- https://prezi.com/
Länk till annan webbplats.
- https://www.emaze.com/
Länk till annan webbplats.
Ni har fyra lektioner på er.
Kunskapskrav som hör samman med uppgiften:
%20munmi.png)
resultat/färdiga elevarbeten:
Här är de färdiga elevarbetena:
Snapchat:
https://prezi.com/hk6z2auzgzji/snapchat/ Länk till annan webbplats.
Ask.fm:
https://prezi.com/y7xk5ftiw2mc/askfm/ Länk till annan webbplats.
Skype:
https://prezi.com/j-qge-e9qx8j/skype/ Länk till annan webbplats.
Instagram:
Youtube:
Musical.ly:
https://prezi.com/04-kxazvix_z/musically/ Länk till annan webbplats.