digital produktutveckling i teknik

I kapitel två i läroplanen kan vi läsa att skolans mål är att varje elev utvecklar ett allt större ansvar för sina studier. Om vi har det som mål så måste eleverna få lära sig genom att reflektera, höra, se och läsa om metoder för ansvar och studieteknik, tänker jag.

Publicerad Av

I teknikämnet är en stor del kopplat till teknikutvecklingsarbete (en tredjedel av kunskapskraven) dessutom ska eleven fundera runt teknikens betydelse för individ, samhälle och miljö.

Tidigare har mina elever jobbat en del med uppfinningar och modellbyggen men jag tycker att det är svårt att få det tillräckligt "effektivt", många lektioner går åt till limma och skära istället för fördjupade resonemang. Jag tror dessutom att det är rätt troligt att den vanligaste produktutvecklingen handlar om produktutveckling i den digitala världen.

Mina elever i årskurs 8 fick alltså denna uppgift:
Du ska "uppfinna" något digitalt: Ett läromedel, något som hjälper dig att hålla ordning på skolarbeten, hjälper dig plugga eller på något annat sätt underlättar för dig i dina studier.
Du gör också en prototyp i powerpoint, emaze, prezi eller liknade program.
Uppgiften är en vidareutveckling av en som jag skrivit om tidigare härlänk till annan webbplats:

Ibland när jag startar igång stora projekt som löper över många lektioner så blir det lite oroligt i början. Därför var detta projekt ovanligt välstrukturerat och vi tog oss an en fas i teknikutvecklingen i taget.

Identifiering av behov

Brainstorming: tyst, utan att kommunicera med någon eller något fick eleverna skriva ner allt de kommer att tänka på när det gäller studier, problem, möjligheter osv. Detta skedde med papper och penna.

Undersökning

eleverna hade i läxa att se minst sex av bland annat dessa filmer inför nästa lektion:

De hade också tillgång till klassens grupparbeten runt sociala medierlänk till annan webbplats för att kunna se olika digitala funktioner.

Förslag till lösningar

Eleverna valde bland sina idéer från brainstormingen och började sedan konstruera.

Konstruktion

De flesta elever gjorde sina konstruktioner (modeller) i powerpoint genom att utnyttja att man där kan klicka på en bild eller text för att komma till en ny bild och på det sättet kunna visa hur de tänkte att websidan/appen skulle fungera.

Tester och förbättringar (utprövning)

Vi använde oss av kamratbedömning enligt metoden "Two stars and a wish" där eleverna fick konstruktiv feedback av två andra elever och gav till två klasskompisar.

Eleverna skrev sedan en rapport där de beskrev vilket problem med studierna som skulle lösas och varför det var viktigt. De kopplade texten till filmerna de sett och de allra flesta hade verkligen tänkt runt sin egen studiesituation. Jag blir alldeles rörd över att de ger mig den inblicken i sina liv och jag blir förtjust över hur mycket de har tänkt runt sina studier, sina möjligheter och utmaningar. Om dessa elever kommer ut och börjar göra digitala läromedel, plattformar och appar så kommer jag äntligen ha något att betala fullpris för!


Helena Kvarnsell

Lärare i matematik, biologi, kemi, fysik och teknik. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla