Hallå där skolhuvudman! Lämna inte eleverna i sticket med sina studie- och yrkesval som de i värsta fall får klara själva.
Alla elever i Sverige ges inte likvärdig studie- och yrkesvägledning, unga kommuninvånare har rätt till vägledning inför kommande studie- och yrkesval. Dessa val har blivit svårare med tiden, dels på grund av ett enormt utbildningsutbud och en arbetsmarknad som ändras allt snabbare och dels för att många unga har en krångligare identitetsutveckling än tidigare bl a beroende på påfrestningar som samtiden skapar.
För att kunna genomföra välgrundade studie- och yrkesval behövs s k valkompentens. Valkompetens bygger på att individen kan matcha självkännedom och omvärldskunskaper så att hen kan fatta ett välgrundat beslut om sina studie- och yrkesval.
Vill kommunerna sina elevers bästa?
Anställs studie-och yrkesvägledningsresurser som säkerställer elevernas behov av vägledning som får god tid för vägledning och information för hela skolan; elever, lärare, elevhälsa, skolledning och andra nyckelpersoner på skolan ett ovärderligt stöd.
Många studie- och yrkesvägledare är oroliga för att vägledningen kan ta skada av att många arbetsgivare endast erbjuder pyttesmå tjänster. Studie- och yrkesvägledare kan omöjligt erbjuda den vägledning och information eleverna behöver. Det riskerar att skada studie- och yrkesvägledares rykte, skapar otrygghet hos elever och andra på skolan och stressar studie- och yrkesvägledare.
Studie-och vägledaren:
Detta ställer sina krav på att studie-och yrkesvägledaren får bygga relationer i skolan; att få lära känna eleverna, kollegiet, elevhälsan och andra. För sådant behövs tid och närvaro.