Skolforskningsinstitutet är igång!
Skolforskningsinstitutet är en statlig myndighet som ska bidra till att de verksamma inom förskola, skola och vuxenutbildning ges goda förutsättningar att planera, genomföra och utvärdera undervisningen, med stöd av vetenskapligt underbyggda metoder och arbetssätt.
I fredags tog jag en paus från undervisningen på Skapaskolan för ett möte med Skolportens Lärarpanel
. Det som ursprungligen var tänkt som ett enstaka projekt, där jag som lärare skulle välja vilken av avhandlingarna inom skolforskning som kommit hösten 2006 var mest intressant och relevant växte och blev något så mycket större. Nu är vi åtta yrkesverksamma lärare som fem gånger om året utser "Lärarnas Favoriter" bland rykande färsk skolforskning. Då det blivit mer och mer som är intressant har vi även fått införa "Bubblare", som lätt skulle kunnat bli favoriter tidigare. Våra avgöranden presenteras i Skolporten Magasin och på Skolportens hemsida och nyhetsbrev.
"Att lyfta fram den pedagogisk forskning som är intressant ur ett lärarperspektiv menar vi på Skolporten är särskilt viktigt."

Förutom att prata om hur vi kan utveckla vårt arbete ytterligare så tog vi denna gång även en tur till det nybildade Skolforskningsinstitutet.
Det kändes riktigt bra! De är en liten myndighet med ett stort uppdrag:
"Skolforskningsinstitutet är en statlig myndighet som ska bidra till att de verksamma inom förskola, skola och vuxenutbildning ges goda förutsättningar att planera, genomföra och utvärdera undervisningen, med stöd av vetenskapligt underbyggda metoder och arbetssätt." /Skolforskningsinstitutet


Samtidigt blev jag så glad över deras ytterst tydliga inriktning:
Det vi gör ska vi göra med tanke på läraren och rektorn som står där i klassrum och korridorer och de facto möter elever. Det ska vara verksamhetsnära och ni som verksamma lärare ska känna att det är ni som är målgruppen. Det institutet producerar måste utgå från de frågor som faktiskt ställs i vardagen.

