Pedagogiskt läslyft – digitalt och fysiskt #pedaläslyft

De digitala möjligheterna gör att vi kan dela erfarenheter varhelst vi befinner oss och vilka tider som passar oss bäst själva. Det står förstås inte i motsatsförhållande till fysiska möten, men blir något annat. Framförallt blir det som vi väljer att göra det.

Mitt under brinnande Eurovision Song Contest så rullade en snöboll igång i det vidgade kollegietlänk till annan webbplats. Snöbollen växte och blev till ett #pedaläslyft – pedagogiskt läslyft. Inte påtvingat uppifrån, utan länk till annan webbplatsfrån och med lärare på väldigt frivillig basis. Inbjudan att tycka till vilken bok och vilken avhandling som skulle diskuterade lockade över 100 lärare att tycka till. Valet föll så småningom på Nottingham resp Rasmussonlänk till annan webbplats. Så nu ska här läsas och diskuteras – Om Man Vill. Ingen ska känna sig manad eller tvingad, tanken är att man ska kunna hoppa in och hoppa ut lite som det faller sig. Till dags dato är dock över 200 lärare anmälda till att vara med...

För nog kan det bli nog så givande att på riktigt att diskutera aktuell skolforskning såhär lärare emellan? Det digitala gör att vi kan göra det varhelst vi befinner oss och vilka tider som passar oss bäst själva. Det står förstås inte i motsatsförhållande till fysiska möten, men blir något annat. Framförallt blir det som vi väljer att göra det. Rasmusson blev en lärarfavorit i Skolportens lärarpanellänk till annan webbplats, jag ser verkligen fram emot att nu verkligen få diskutera de fynd hon gjort med andra yrkesverksamma lärare. Inte minst hur de kan tänkas påverka min lärarvardag och undervisning.

Hur var det nu igen med skola på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhetlänk till annan webbplats...