Så får du eleverna att skriva strukturformler i datorn

… och så är jag också ny som ämnesspanare

Här sitter jag nu, Magnus Ehinger, och författar mitt allra första blogginlägg som ämnesspanare till LR. Jag är inte på något sätt ny på blogg-scenen, utan har haft en framgångsrik egen undervisningssajt sedan 2001 med tillhörande blogg sedan den 21 december 2006. Men att nu få förtroendet att skriva som ämnesspanare förpliktigar!

På min egen blogg kommer jag att fortsätta att skriva, fast kanske mer om vad jag anser om utbildning, (natur)vetenskap, och förstås också om utbildningsvetenskap. Här, som ämnesspanare, kommer jag att fokusera mer på just det som hör kemiundervisningen till.

Jag hör till dessa lärare som utropar ”äntligen!” när hösten infinner sig, schemat ligger fast och eleverna kommer in på lektionerna. Äntligen får jag struktur på tillvaron igen, och äntligen vet jag hur mina dagar ser ut. Det låter kanske inte så avundsvärt, men det är tack vare att jag vet precis var ramarna ligger, som jag också har möjlighet att vara kreativ och fundera ut hur jag vill att nästa kemilektion ska se ut.

Det här läsåret har jag ett par treor som fortsätter med Kemi 2 från vårterminen. Vi startade nästan direkt med en laboration, oxidation av alkoholer. Laborationen är en klassiker som finns i många varianter, men själva poängen är att man använder kaliumpermanganat för att först oxidera etanol till både acetaldehyd och ättiksyra, och sedan oxidera 2-propanol till aceton.

Det som var nytt för mig i år var att jag bestämde mig för att eleverna skulle besvara frågorna till labben helt digitalt. Eller, ja – egentligen är det inte helt nytt; det var faktiskt mycket länge sedan jag kopierade upp labbinstruktioner till mina elever. Istället får de alltid instruktionen digitalt, och svarar också på den digitalt, men det ställer till problem när man vill att eleverna ska skriva strukturformler.

Jag har tröttnat på att eleverna skriver dem på papper, fotograferar av dem och sedan klistrar in dem i ett dokument. Och jag vill förstås inte heller att de bara googlar upp strukturformeln, och klistrar in dem. Vad finns det då för gratisalternativ för att skriva strukturformler på nätet?

Myglobin (1MBD)

Myoglobin i bandutförande (från molview.org).

Det finns förstås en uppsjö av appar till både Windows, MacOS, iOS, Android och jag vet inte allt. Men den här har jag fastnat för just nu: molview.org. Den är helt webbaserad, vilket gör att även de elever som använder Chromebooks kan använda den. I det ena fältet ritar man lätt in sin strukturformel, och genom att sedan klicka på ”2D to 3D” kan man till och med få upp en 3D-simulering av molekylen man just ritat. Om man vill infoga strukturformeln i ett dokument kan man exportera den till en bild, som man sedan klistrar in i sitt dokument.

Genom sökfunktionen kan man även söka efter mer komplicerade strukturer, till exempel NADH eller ATP. Man kan till och med söka upp proteiner, som till exempel myoglobin eller hemoglobin. Dessa visas då enbart i 3D-utförande, men från menyn ”Protein” kan man välja flera olika sätt att belysa olika strukturer i proteinet också.
Så om behöver ett snabbt sätt att få eleverna att skriva sina egna strukturformler eller undersöka proteiners struktur och funktion, då kan molview.org vara det du söker efter!

My job is not to be easy on people. My job is to make them better.”

Steve Jobs


Magnus Ehinger

Lektor i kemi och biologi på gymnasiet. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla