En enkel (men effektfull!) demonstration av reaktionshastighet

Ibland är det enkla det svåra. Men den här gången tror jag att jag fick till det.

Med en enkel demonstration tror jag faktiskt att jag fick alla parter nöjda: Eleverna fick en tydlig demonstration av hur temperaturen påverkar reaktionshastigheten, "skuggorna" fick en explosion och min lektion blev lite lättare och roligare, från att ha varit ganska trist och förutsägbar.

En lektion i Kemi 2 för inte så länge sedan inleddes med att vi fick besök av några ”skuggor”. Jag vet inte om det är något som är allmänt förekommande, men på de kommunala gymnasieskolorna i Lund betyder det att elever i åk 9 får komma på besök under en dag och se om de trivs hos oss.

Den här lektionen, som var uppstarten av Kemi 2, ursäktade jag mig för skuggorna och sa att jag inte hade planerat några fräsiga demonstrationer eller explosioner. Då beklagade sig en av mina andra elever och tyckte att jag kunde väl hitta på något. Så då gjorde jag det!

C-vitamin brustabletter och preparatburkar

Demonstrationen utfördes med C-vitaminbrustabletter och preparatburkar med lock.

Demonstrationen är egentligen löjligt enkel, och kräver minimalt med förberedelser (jag kunde plocka fram vad jag behövde medan eleverna plastade in sina böcker). Den handlar om att visa att reaktioner går fortare ju högre temperaturen är. Så vad jag gjorde var att jag plockade fram två preparatburkar med lock plus ”brustabletter” med C-vitamin. I den första preparatburken hällde jag i kallt vatten till ungefär halva volymen. Därefter i med en C-vitamintablett och på med locket. Efter en kort stund lyfte sig locket med en ljudlig puff.

Sedan gjorde jag om samma sak, fast tog varmt vatten (direkt ur kranen) istället. Den här gången flög korken av, tvärs över klassrummet, med en rejäl knall! Så med en enkel demonstration tror jag faktiskt att jag fick alla parter nöjda: Eleverna fick en tydlig demonstration av hur temperaturen påverkar reaktionshastigheten, skuggorna fick en explosion och min lektion blev lite lättare och roligare, från att ha varit ganska trist och förutsägbar.

Du som skulle vilja ha en labbinstruktion (inklusive riskanalys) att följa hittar den på den här länkenlänk till annan webbplats.

”My job is not to be easy on people. My job is to make them better.”

Steve Jobs


Magnus Ehinger

Lektor i kemi och biologi på gymnasiet. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla