Det viktigaste du kan lära dina elever

– att göra fel!

Jag har haft flera lärarstudenter som har trott att det viktigaste som lärare är att man kan svara på alla frågor som eleverna ställer. Vid sådana tillfällen har lärarstudenten ängsligt blickat mot mig och bett om hjälp – vilket jag oftast inte gett.

Publicerad Av

Du tycker kanske att jag är otrevlig som inte hjälper mina studenter, men det gör jag ju förstås. Jag hjälper dem att förstå, att det viktigaste man kan lära sig, det är att göra fel. Det gäller för lärarstudenter likaväl som för elever.

Men märk väl att det inte handlar om att man ska lära eleverna felaktigheter. Det man ska göra är egentligen att lära eleverna hur man gör för att misslyckas. För det är först när man har misslyckats hundra eller tusen gånger som man också lär sig hur man ska göra för att få rätt på det.

Tänk dig en fotbollsspelare som vill bli bra på att lägga frisparkar. Det är ingen som är bra på det första dagen den försöker. Den engelske fotbollsspelare David Beckham har själv sagtlänk till annan webbplats att han säkert slog tiotusentals frisparkar under sin uppväxt. Bara genom att göra det kunde han bli så bra att han satte den där frisparken mot Grekland i VM-kvalet 2001länk till annan webbplats.

Hur många av Beckhams träningssparkar hamnade rätt? En procent? En tiondels procent? Jag vet inte, men genom att göra fel kunde han justera sin spark, sin ansats, sin kroppshållning och så vidare tills han fick ordning på det (ja, det här är faktiskt en typ av formativ bedömning!).

David Beckham förbereder för frispark.

David Beckham förbereder för frispark. (Bild: Sukhjeet Batth via Wikimedia Commons)

När eleverna övar sig på övningsuppgifter i läroboken är det samma sak. Eleverna själva tycker att det viktigaste för dem är att göra rätt, men så är det inte! Man får ständigt betona för eleverna att det viktiga är att de gör fel, att de kollar i facit och att de förstår varför de gör fel – det är först då de verkligen lär sig något!

När jag undervisar i kemi tänker jag mig alltid att mina elever ska bli kemister. Och som kemist – eller vilken annan forskare som helst, för den delen – är det av yttersta vikt att man lär sig misslyckas. Ibland läser man i tidningen att nya resultat göra att ”nu måste forskarna tillbaka till ritbordet”. Den som skriver så har inte förstått vad forskning betyder. Som forskare befinner man sig alltid vid ritbordet. Man har alltid experiment som inte gick som man hoppades och alltid nya resultat att ta hänsyn till.

Den som inte gör några misstag gör inte vetenskap på rätt sätt. Den som inte korrigerar sina misstag gör det på ännu mer fel sätt. Och den som inte kan acceptera att göra misstag gör inte vetenskap alls. Så om du vill lära dina elever att lyckas – lär dem först att misslyckas!

”My job is not to be easy on people. My job is to make them better.”

Steve Jobs


Magnus Ehinger

Lektor i kemi och biologi på gymnasiet. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla