Rörlig julkalender - som ger smartare och friskare barn

Hur får vi våra barn och ungdomar att röra sig mer?

En vecka kvar till december, nedräkningen till jul har redan börjat och på söndag får vi äntligen öppna första luckan i adventskalender. Som sig bör är SR & TV kalender inköpt i väntan på den första julkänslan. På Facebook diskuterar vänner och lärarkolleger flitigt hemmagjorda och inköpta kalendrar till barn och elever i olika åldrar.

I bloggen Julkalender – Javisst, men inte utan utmaninglänk till annan webbplats, har jag berättat om mina tankar kring julkalendern kopplad till utmaning. Den här gången tänkte jag spinna vidare på rörelseutmaningen och koppla lucköppningen till en av dagens viktiga frågor. Hur får vi våra barn och ungdomar att röra sig mer?

SVD debatt (22/11)länk till annan webbplats kan vi läsa att Michail Tonkonogi, professor i medicinsk vetenskap, inriktning idrottsfysiologi, vill lagstifta om att barn måste röra på sig. Han anser att föräldrar som inte ser till att barn får fysisk träning bör få en påhälsning av sociala myndigheter. Att det som skolplikt bör finnas fysisk aktivitetsplikt. Jag kan vara beredd att hålla med honom. Det finns väl ingen som ifrågasätter att rörelse och fysisk aktivitet är viktigt för barns utveckling. Att fysisk aktivitet får oss att både fokusera och må bättre. Det är nog inte heller någon som undgått att uppmärksamma att dagens barn och ungdomar inte får samma naturliga rörelseaktivitet som tidigare generationer. Men att gå så långt som att lagstifta om fysiska aktiviteter på fritiden vet jag inte om jag tror på. 

Däremot vill jag att våra folkvalda som har ansvar för samhället ser till att det finns möjlighet för alla barn och ungdomar till spontanidrott och fritidsaktiviteter, att inte socioekonomin styr, vilket är tydligt idag. Dessutom anser jag att rörelse och fysisk aktivitet måste ingå förskolans och skolans kompensatoriska uppdrag. Att vi måste få in mer rörelse i barnen och ungdomarnas vardag är jätteviktigt. Och något som måste förtydligas i våra styrdokument. 

I bloggen Mer rörelse på lektionstid, visst går det!länk till annan webbplats har jag skrivit om rörelse på skoltid. Därför glädjer det mig, när bra exempel från skolans värld lyfts i media. Som artikeln om Gubbängsskolan och Stockholmstad satsning  i SVD (22/11).länk till annan webbplats Jag hoppas att bloggar som min och artiklar som denna kan inspirera förskolor och skolor och få Skolverket att inser att det är de som sitter på makten som påverkar samhällets framtid.

Tills dess hoppas jag kunna inspirera med två små tips på hur väntan inför julen kan gå i rörelsens tecken. 

Rörlig julkalender i väntan på julen

Innan du börjar, printa ut bilden och förbered "fönster" i samma storlek som finns på bilden. Numrera dem som adventsluckor. De ska sättas upp på bilden när eleverna skrivit ner sin utmaning bakom fönstret. Eller så förbereder du ”julgranskulor” eller "paket" i papper som ska bli adventsluckor (ca 10 cm i diametern) till alla elever. Tanken är då att numrera och sätta upp dem, antingen i en stor pappersjulgran eller som girlanger.

Berätta för eleverna att årets julkalender ska innehålla fysiska  rörelseutmaningar. Diskutera med klassen vad som kan fungera i klassrummet och om ni vill/kan använda skolgården till aktiviteten. Ge eleverna ett papper av samma storlek som adventsluckan. Berätta att de ska skriva ner en kort fysisk övning (ex.15 situps, hoppa 15 hopp på ett ben, balansera som ett träd i ett par minuter osv.). Klistra sedan upp lappen på baksidan av "en julgranskula” eller ”ett paket” och sätt upp.

När ni öppnar luckorna låter ni en elev läsa upp den fysiska utmaningen för klassen. Hen är den som ska leda aktiviteten med klassen. Låt den gärna vara dagens aktivitet som eleverna kan göra flera gånger under dagen. I början av lektionen, i slutet eller varför inte mitt av en lektion för att få igång hjärnverksamheten lite extra. 

Danskalender med dansande tomtar

För den som vill vara digital istället för att göra egna utmaningar får vi låna Grantomta skolas danskalender. Den har vår idrottslärare Una Finnman gjort tillsammans med elever i åk 4 och 5. I den här julkalendern utmanar lärare och elever skolkamraterna med nya dansmoves i väntan på jul. (Tyvärr fungerar inte länken till kalendern längre.) Eftersom de elever och lärare som dansar i luckorna är anonyma, avslutas varje film med att klasserna får lista ut vem den hemliga danstomten är. Något som är ganska lätt på en liten skola som Grantomta skola.

Glöm inte bort att du själv mår jättebra av fysisk aktivitet, så passa på och utmana dina elever med dessa rörliga julkalendrar.


Maria Björsell

Speciallärare samt lärare i SO, matematik och svenska. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla