En dator till alla – gör oss dummare?

På skola efter skola sitter nu elever med egna datorer med trådlös internetuppkoppling. Många lärare välkomnar utvecklingen, och ser fram emot att kunna utnyttja datorns fördelar i undervisningen. Men det finns också många lärare som ställer sig frågande till nyttan med alla dessa bärbara datorer och surfplattor. De menar oftast att eleverna blir distraherade och inte klarar av att motstå frestelserna av att ständigt ha tillgång till Facebook och Instagram.

Publicerad Av

I tidigare blogginlägglänk till annan webbplats har jag skrivit om alla 1:1-satsningar som sveper fram över Sverige.

I förra veckan blev jag uppringd av en journalist, denna gång från Södermanlands nyheterlänk till annan webbplats, som skrev på ett reportage om Nyköpings 1:1 - satsning. Journalisten var nyfiken och undrade till slut om eleverna verkligen blir bättre av att få en egen dator; “Men, blir de inte dummare av att ständigt sitta och spela och slösurfa på lektionerna!?”

Faktum är att det finns flera forskare som anser sig ha belägg för att vi blir just dummare av att alltid vara uppkopplade till vår mobil eller dator. Professor Jens Mikkelsenlänk till annan webbplats, som är forskare vid Rigshospitalets neurobiologiska forskningsinstitut i Köpenhamn, är en av dem som menar att det vid inlärningssituationer är direkt kontraproduktivt att vara uppkopplad. Han hänvisar till amerikanska forskare som tagit bilder av hur nätet förändrat våra hjärnorlänk till annan webbplats, och det är faktiskt de vana internetanvändarna som använder en betydligt större del av hjärnan än de orutinerade.

Mikkelsen hävdar att detta multitaskandelänk till annan webbplats negativt påverkar vår förmåga att lösa problem, eftersom vårt arbetsminne hela tiden blockeras.

Han får medhåll av David E. Meyerlänk till annan webbplats på Michigan University. Han påstår att banbrytande idéer som Einsteins inte kommer att vara möjliga i framtiden på grund av att dagens unga saknar förmågan att fokusera på en sak i taget.

Men var lugna - självklart finns det forskning som pekar på motsatsen! Flynn-effektenlänk till annan webbplats gör gällande att vi istället håller på att bli smartare. Den ökande mängden information stimulerar hjärnan, ger oss mer material att bolla med, och gör oss därför helt enkelt smartare. Flynns upptäckt har senare bekräftats av ett stort antal undersökningar och de positiva effekterna av det ökade informationsflödet har framförallt visat sig vid uppgifter som kräver analytiskt tänkande (sic!).

Så då står vi där igen som läraren mellan hötapparna och ska avgöra vilken forskning vi väljer att tro på. Alla stora samhällsförändringar (och dit får man väl ändå räkna den digitala revolutionen?) har både för- och nackdelar, och jag menar att det även i fortsättningen blir viktigt att lära ungdomarna att inta ett kritiskt och reflekterande förhållningssätt. Även till internet och internetanvändande.

Gissa vilka som får det uppdraget?!

PS. Apropå kritiskt förhållningssätt; läs Googlekodenlänk till annan webbplats av Andreas Ekström! Storebror heter Google…


Martin Tallvid

Gymnasielärare i Samhällskunskap, lektor och filosofie doktor. Forskar kring pedagogik, IT och Internet.

Mejla