Dags för en rejäl MOOC?

Hög tid att möta nya utmaningar från det gargantuanska digitala monstret som är på väg att sluka all undervisning? Konkurrenterna till traditionell utbildning blir fler och fler och många av de världsledande universiteten erbjuder nu så kallade Massive Open Online Courseslänk till annan webbplats (MOOC).

Publicerad Av

Här kan du tillsammans med hundratusentals andra läsa kurser, bli examinerad och få kursintyg från såväl Stanford som MIT och Harvard. Och allt är helt gratis! Inte så illa, va? Du kan läsa alla typer av kurser. Välj mellan The Ancient Greek Herolänk till annan webbplats, The Challenges of Global Povertylänk till annan webbplats, eller varför inte en kurs om Solid State Chemistrylänk till annan webbplats? Intresset för den här typen av online-kurser har under de senaste åren ökat lavinartat och många traditionella lärosäten känner sig hotade av den ökande digitala konkurrensen.

Så, är det då dags att riva våra skolor och universitet? Hög tid att inse att MOOC’s är det slutgiltiga beviset på att de traditionella skolorna och universiteten har överlevt sig själva i sin stenåldersmässiga syn på hur man bäst bedriver undervisning i ett digitaliserat samhälle?

Nja, knappast. Inte den här gången heller. Det vi ser är antagligen ett nytt exempel på teknologisk hype, där vi blir exalterade över möjligheterna och tror att tekniken ska förändra allt. Nu. Genast.

Men, på samma sätt som när Thomas Edison redan 1904 förutspådde att filmen skulle ersätta skolorna, och som radio, TV, video och för tillfället datorer och Internet har medfört enorma förväntningar på förändringar, visar det sig inte vara så lätt att förändra sätten att lära. Det vi ser är antagligen återigen ett exempel på hur hypecykelnlänk till annan webbplats fungerar.

Titta på  bilden nedan och le igenkännande:

Källa: www.gartner.com

Vi befinner oss för tillfället någonstans i trakten kring ”Peak of Inflated Expectations” och på vissa håll börjar man redan skönja en besvikelse över hur till exempel MOOC’s och 1:1 – projekten utvecklats. Digitalisering och en dator till varje elev i all ära, men det kanske inte är den quick-fix som många tycks tro. En viss besvikelse är alltså inget onormalt eller upprörande, det gäller bara att inse att teknikens intåg i undervisningen kommer, men det tar tid och för högt ställda förväntningar överträffar alltid resultaten. Långsiktighet, fortbildning och en god strategi är vad som krävs.

Eller som gamle fotbollstränaren Rolf Zetterlund så klokt påpekade: ”Kom ihåg grabbar - det finns inga järnvägar till framgång”


Martin Tallvid

Gymnasielärare i Samhällskunskap, lektor och filosofie doktor. Forskar kring pedagogik, IT och Internet.

Mejla