EU borde hålla fingrarna borta!

I Europa satsats miljontals kronor på att köpa in mängder med laptops och surfplattor till skolorna. Men det visar sig i undersökning efter undersökning att vi lärare inte använder utrustningen i den utsträckning som förväntats.

Jag har tidigare skrivit om de enorma satsningarna på att digitalisera skolorna som pågår runt om i världen.

EU-kommissionens senaste rapport visar att användningen i Europas skolor är ojämn, och framförallt väldigt låg. EU-rapporten visar att mellan 50 och 80 procent av Europas elever aldrig använder  IT i undervisningenlänk till annan webbplats.

Men vi då? Jodå, årskurs 8-eleverna har flest laptops av alla Europas länder och vi ligger i topp i nästan alla tillgänglighetsmätningar som gjorts. Vi har både datorer, bredband och trådlösa nätverk i de flesta svenska skolor. Men inte heller vi använder oss av möjligheterna i tillräcklig utsträckning för att EU-kommissionen och Skolverketlänk till annan webbplats ska var nöjda.

Så nu har EU tröttnat på den långsamma processen. Här ska det tas krafttag!

EU storsatsar på att öka digitaliseringen av skolan ännu mer. Det ska satsas stora summor på 24 olika projektlänk till annan webbplats som ska genomföras de närmaste åren. Vi lärare ska ges möjligheter att utbyta erfarenheter med våra europeiska kollegor och det ska byggas både materiella och sociala nätverk i och mellan länderna.

Kommissionen öppnar också en ny webbplats som man kallar ”Open Education Europalänk till annan webbplats”.  Här ska lärare kunna dela material och hitta idéer som ska utveckla lärandet.

Jag säger bara: Lycka till!

Här borde EU hålla fingrarna borta. Visserligen har satsningen ett gott syfte och många bra idéer, men en uppenbar risk är att den, liksom många andra stora projekt av den här typen, kommer att bli ett slag i luften. Man förändrar inte svenska, portugisiska eller bulgariska lärares vardag genom stora sameuropeiska projekt. Subsidiaritet länk till annan webbplatsborde gälla skolutvecklingsfrågor - pengarna behöver inte ta omvägen över EU-kommissionen. De skulle göra betydligt mer nytta lokalt om de fick användas till att ge lärarna tid och möjligheter att utveckla lärandet i en tid av digitalisering.


Martin Tallvid

Gymnasielärare i Samhällskunskap, lektor och filosofie doktor. Forskar kring pedagogik, IT och Internet.

Mejla