Tips inför vänliga veckan och alla hjärtans dag

Värdegrundsövningar att använda i klassrummet

Under v.7 är det vänliga veckan och då kan det vara trevligt att fokusera lite extra på värdegrundsarbete i klassen. I detta inlägg har jag samlat några lektionsförslag som passar bra för elever i yngre skolåldern. Mina mallar och arbetsblad finns som vanligt att ladda ned i slutet av inlägget. 

Publicerad Av

År 1946 instiftade Läkarmissionen vänliga veckan. Tanken var att under en vecka på året skulle vänlighet mot medmänniskor uppmärksammas lite extra. Till en början låg vänliga veckan i början av november, men sedan 2014 ligger den under v.7 i samband med Alla hjärtans dag. (Källa: Wikipedia)

Egentligen kan jag tycka att vara vänlig och att arbeta med värdegrund är något vi ständigt ska göra i skolan. Det handlar mycket om att skapa ett tillåtande och positivt lärandeklimat i klassen. Vi ska ju alltid vara snälla mot varandra så att säga. Samtidigt tänker jag att det inte skadar att uppmärksamma vänlighet. Eleverna brukar dessutom tycka att det är kul, så varför inte? Jag har därför planerat att lägga lite extra tid på värdegrundsarbete under nästa vecka. Nedan följer några tips värdegrundsövningar att använda för den lärare som går i samma tankar som jag.

Tips inför Vänliga veckan och Alla hjärtans dag.

Schyssta kompisar

Hur är egentligen en schysst klasskompis? Ett ämne som det nog inte går att prata för mycket om. Mina ettor har gjort varsin egen schysst kompis som vi har satt upp på klassrumsdörren. I figurerna har barnen skrivit olika adjektiv som beskriver hur en bra kamrat kan vara. När jag av någon anledning känner att vi behöver prata om kamratskap kan vi titta på figurerna och påminna oss om hur vi ska vara mot varandra. Vi går i samma klass och i denna klass är vi alla schyssta kompisar!

Instruktion till lektionen "Schysst kompis"

Arbetsblad till lektionen "Schyssta kompisar"

Hjärtepuffar

Att vara vänlig kan t.ex. handla om att ge någon en komplimang, en s.k. uppåtpuff. Denna lektion handlar om att sprida lite glädje till andra på skolan genom att ge uppåtpuffar (eller hjärtepuffar som jag har valt att kalla dem). Eleverna får i uppdrag att skriva ned positiva budskap som de sedan får sätta upp i skolan, t.ex. i korridoren, i matsalen, på toaletten, på rektors dörr o.s.v. Allra roligast är om detta sker i smyg, utan att resten av skolan vet vilka som skrivit lapparna. Själva lektionen startas på samma sätt som den förra, alltså att reflektera tillsammans och skriva ned komplimanger som eleverna sedan kan använda sig av om de vill. De kan också låna stödmeningar av mig om de vill.

Mall till "hjärtepuffar"

Stödmeningar till "hjärtepuffar"

Här kan du ladda ned mallarna:

Slutligen vill jag tipsa om andra som delat med sig av lektionsförslag inför vänliga veckan. In och läs för mer inspiration!

Mer inom ämnet:


Maria Kempe

Grundskollärare 1–7 som undervisar i svenska, matematik, no, so och engelska. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla