Lärandet sker där eleverna är

Att språkinlärningen har förändrats de senaste åren vet alla om. Men hänger vi i skolan med? 1990 blev jag rättad av min mellanstadiefröken när jag uttalade "Aj känt däns" med amerikansk, bräkig ton. "Aj kaaant daaaaans" var det som gällde, inget annat. Behöver jag säga att jag var frustrerad?

Dagens kursplan är mer pragmatiskt och kommunikativ, och idag ska vi uppmuntra all engelska. Inte bara den som kopplas till en nation med engelska som officiellt språk, utan även den som existerar bortom nationsgränser. För våra elever använder engelska på andra platser än i engelskspråkiga länder. De använder den med andra andraspråkstalare, och de använder den på internet.

För att möta upp eleverna behöver vara där eleverna är. I vilken grad väljer vi själva, alla lärare måste inte själva vara aktiva i sociala medier, men vi behöver öppna ögonen för att så sker. Det finns gott om facebook-sidor för ungdomar som lär sig språk. Kanske kan man tipsa eleverna om vad som finns? Här är ett litet urval:

Engelska

Cork English Teacher
länk till annan webbplats
Learn English Grammar Vocabulary Idioms
länk till annan webbplats
American English at Statelänk till annan webbplats
Learn English Grammarlänk till annan webbplats
Randall's ESL Cyber Listening Lablänk till annan webbplats
Learn Englishlänk till annan webbplats
English Idiomslänk till annan webbplats
Learn English Conversationlänk till annan webbplats
Australia + Learn Englishlänk till annan webbplats

Tyska

Alles zum Deutschlernenlänk till annan webbplats
Deutschsprachige Comicslänk till annan webbplats
DeutschTraininglänk till annan webbplats
Deutsch Online
länk till annan webbplats
Deutsch Global
länk till annan webbplats
Gemeinsam Deutsch lernen und verstehenlänk till annan webbplats
UR Tyskalänk till annan webbplats
Langenscheidt Verlag
länk till annan webbplats
Deutsche Wellelänk till annan webbplats
Dudenlänk till annan webbplats
GoetheInstitut - Deutsch lernenlänk till annan webbplats

Men är det verkligen på facebook våra elever hänger? Inte mina, i alla fall. Därför har jag nu skapat två Instagram-konton. Mia's English Classroomlänk till annan webbplats och Mias Deutschunterrichtlänk till annan webbplats. Måste eleverna följa mig? Nej. Kommer alla göra det? Nej. Kommer några göra det? Ja, ett helt gäng hakade på direkt. Jag vill ge extrachanser att lära till de elever som verkligen vill. Högst frivilligt, men det finns där. Och via dessa konton tipsar jag om andra konton de kan följa. För tyskan finns Deutsche Welle, så klart. För engelskan finns det massor!

screen-shot-2016-09-14-at-18-50-58

Ett av dessa instagram-konton tipsar om att de även finns på Snapchat. Självklart finns det här steget redo att tas!

Hur kommer det sig då att jag lägger energi på att tipsa eleverna om detta? Jo, det kallas det kompensatoriska uppdraget. Alla våra elever har inte stödet att leta sig ut på nätet och hitta alla dess möjligheter. Det var just därför vi 2015 drog igång det som kallas 30-day-challengelänk till annan webbplats, som jag beskrivit i det här blogginlägget. Alla elever ska uppmuntras att lära, inne i skolan och utanför!

Nu kör jag igång en 30-day-challengePDF med nya elever. Häng på, vetja!