Va? Är det jul igen?

Jaha, några få lektioner kvar? Vad ska vi då hitta på? Man står ju där så ofta, har hunnit avsluta de större projekten, klarat av de uppgifter som ska vara bedömningsunderlag, men det är ju några dagar mellan betygssättning och terminsavslutning. Då plockar jag gärna in några ströuppgifter kring julen, eller varför inte andra högtider som firas jorden runt på vintern!

Publicerad Av

Vokabulär

Oavsett om jag hinner arbeta med jultema eller brukar jag klämma in lite julvokabulär. Under juletiden kommer eleverna stöta på så många ord i medier av olika slag, och jag vill att de ska få en rimlig chans att förstå det mesta. Jag har samlat ett underlag i Quizletlänk till annan webbplats, det kan återanvändas, och om man inte hinner göra något större kan man i alla fall få in några minuter Quizlet Live för att repetera begreppen.

Det finns naturligtvis oändliga mängder arbetsblad på nätet också: sök bara på ESL/EFL Christmas worksheets så kommer du hitta mer än du kan överblicka, till exempel från iSLCollectivelänk till annan webbplats och Busyteacherlänk till annan webbplats.

Filmer

Att titta på långfilmer kanske är bra, men det gäller ju att se till att man har tillåtelse att visa filmen. Att streama från Netflix eller liknande är inte okej, om man inte har särskilt avtal. De mediacentraler som finns har varierat utbud, men botanisera bland de filmer som din mediecentral erbjuder.

Men film är ju ett medium som kan fungera på många andra sätt. Youtube är en fantastisk källa (bara man ser till att det man väljer att använda är tillåtet). En snabb sökning gav mig flera olika kortare filmer om julfirande i olika länder och vinterfirande av olika slag jorden runt. Här är en spellista där jag samlat några exempellänk till annan webbplats.

En av mina favoriter är Anglophenialänk till annan webbplats, som har bra klipp om allt möjligt, till exempel den här filmen om skillnader mellan julfirandet i England och USAlänk till annan webbplats. En ambitiös lärare kanske skapar frågor till den utvalda filmen som skrivs in i t.ex. Socrativelänk till annan webbplats, för att engagera eleverna i tittandet.

Musik

Julmusiken är kanske elevernas första möte med julen på engelska. Min 7-åring hemma kämpar just med uttalet av “jingle all the way” inför körkonserten, vilket försvåras av en tandglugg. Men lyssnar eleverna på texterna? Bland yngre elever kan det vara bra att lyssna igenom de mer kända melodierna med text till, för att förstå vad de handlar om, och vill man utmana på riktigt kan man börja titta på brittiska Carols, som ofta har texter som skulle få de flesta engelsklärare att sätta glöggen i vrångstrupen.

Musikövningar på olika nivåer kan man hitta till exempel på ESL Courseslänk till annan webbplats, en sajt jag verkligen gillar. Den är värd att titta mer på!

Allas vår favorit Lyricstraining, där man individuellt övar lucktexter till musikvideon, på valfri nivå, har en särskild kategori för julmusiklänk till annan webbplats, den kan man gärna hänvisa eleverna till.

Men man kan ju hitta annan musik också. Jag tänkte i år slänga in en något oväntad sång, en stor hit i USA 1953, och passa på att öva strategier. Jag har plockat bort alla ord som avslöjar låtens egentliga tema och en del ord till. Utifrån denna lucktext ska vi prata strategier: vilken sorts ord skulle kunna passa in i luckan? Är det substantiv, verb eller adjektiv? Det vi något mer om ordet? Kan du själv gissa låten utifrån texten? Känner du igen sångerskan på bilden? Hela lucktexten hittar du härPDF och här hittar du videonlänk till annan webbplats.

Hitta informationen själv

Jag har redan bloggat om ett upplägg för att öva informationssökning på nätet kring julfirande, här kan ni läsa mer om detta. Detta upplägg kan självklart utarbetas för att bättre passa äldre elever, ta då gärna stöd från det fantastiska bedömningsstödet i Skolverkets bedömningsportal, antingen för år 7-9länk till annan webbplats eller för gymnasietlänk till annan webbplats. Det jag använde för den här uppgiften är alltså för år 3-6länk till annan webbplats.

Litteratur

Jag känner i år en saknad efter Charles Dickens. Förra året lät jag alla mina 8or och 9or arbeta med A Christmas Carol och det om något ger julstämning. Många delar av litteraturhistorien kan vara svårgreppade, men just Dickens är relativt konkret, särskilt som eleverna ofta läser om industriella revolutionen på högstadiet och kan koppla litteraturen till den historiska utvecklingen. Upplägget bloggade jag om tillsammans med Annika Sjödahl, inlägget hittar du här.

John Leech [Public domain], via Wikimedia Commons

Happy Holidays – mer än bara jul

Det är lätt att stanna vid just julen, men det finns så många fler högtider. Ett år delade jag upp klassen i grupper som fick dra en lapp med en högtid: jul, Hanukkah, Kwanza och mycket mer. Titta gärna på den här filmenlänk till annan webbplats för inspiration. En enkel utgångspunkt är många amerikaner väljer att önska varandra Happy Holidays i stället för Merry Christmas.

Bild: https://pixabay.com/en/happy-holidays-holiday-greeting-3002092/

Frågesport

En klassiker är ju att slänga in ett musikquizlänk till annan webbplats eller liknande. Eller varför inte en Kahootlänk till annan webbplats?

Skriva

Finns det någon mer än jag som strax före jul kände att jag behövde mer bedömningsunderlag för skrivande? Mina 9or fick en enkel uppgift, återigen baserad på en mall från ett gammalt nationellt prov (där sekretessen är släppt sedan länge). För vilket barn har inte formulerat önskelistor till tomten förut? Här hittar du uppgiften.PDF

God jul!

Så, känner du att du klarar de sista lektionerna nu? God jul, önskar jag er alla som orkat läsa så här långt!


Mia Smith

Legitimerad lärare i engelska och tyska. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla