Nu är jag i Salzburg!

En vlogg på låtsas

Hur får man eleverna att verkligen vilja lyckas med sina språkstudier? Det som lockade mig var resor där jag fick en chans att använda målspråket. Jag hade turen att ha föräldrar som tog med mig på skidsemestrar till Alperna och husvagnsturer till Tyskland, men den turen har inte alls. Hur plockar vi då in kulturen in i klassrummet? Med digital teknik! Här presenterar jag ett projekt med greenscreen-vloggar.

Interkulturell kompetens

Vi språklärare är mästare på att bedöma läs- och hörförståelse, skrivande och muntlig kommunikation. Men det finns bitar som är svårare att få. Det som tidigare kallades realia, numera omformulerat till interkulturell kompetens, är en svårighet. När begreppet förändrades ändrade man också innebörden. Det handlar inte om att kunna peka ut städer på en karta eller memorera invånarantal och flaggor. Det handlar om att veta hur man ska bete sig för att det ska flyta på kulturellt när man kommer i kontakt med människor som talar målspråket. Att veta vilket tilltal som passar sig i vilken situation, huruvida skorna ska vara på eller av när man går in i ett hem, vad som anses vara normalt av människorna i målspråkslandet. Men det är ju inte särskilt enkelt att uttrycka på målspråket.

I mötet med talat språk och texter ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmågan att sätta innehållet i relation till egna erfarenheter, livsvillkor och intressen. Undervisningen ska även ge eleverna möjligheter att utveckla kunskaper om och förståelse för olika livsvillkor samt sociala och kulturella företeelser i områden och i sammanhang där språket används.

Lgr 11, kursplanen i Moderna språk, Syfte

Tillämpad grammatik

Mina elever i år 8 har arbetat med att uttrycka sig i perfekt. När man tillägnat sig ny grammatik gäller det att använda de nyförvärvade kunskaperna för att de ska sätta sig ordentligt. Jag valde att skapa ett kulturprojekt där eleverna skulle fokusera på att uttrycka sig i dåtid, för att få använda just dessa former. Mina elever har varsin dator och på skolan finns gott om enfärgade, släta bakgrunder. Perfekt läge för att plocka in greenscreen-tekniken i undervisningen!

Resetema: vlogg

För att inspirera eleverna till livslångt lärande av det tyska språket vill jag att de ska bli nyfikna på de tyskspråkiga länderna och den kultur de bjuder. Jag skrev upp lika många städer på lappar som det finns elever i gruppen, sedan fick eleverna dra varsin stad. Uppgiften var som följer:

vlogg uppgift

Söka information

När det gäller att söka information på tyska behöver eleverna stöttning. För att de ska veta vad de ska leta efter har jag skapat en stödmall till dem. Det finns inget måste att hitta svar på alla frågor, men de ger en grund till vad som kan vara rimligt att ha med.

Som i alla lägen där mina elever ska söka information på nätet har jag med en plats där de ska fylla i sina källor. Det ska helt enkelt bli självklarhet att man fyller i sina källor när man arbetar, oavsett vad det handlar om.

stödstruktur informationssökning vlogg

Filmredigering

Nu kanske ni tror att jag är expert på filmredigering som ger mig in på detta. Icke, men vi lär oss tillsammans! Från vår fantastiska IKT-pedagog på skolan fick jag en instruktionsfilm Länk till annan webbplats. om hur man lägger in en greenscreen-bakgrund i det filmverktyg våra elever har tillgång, WeVideo. Eleverna fick sedan hjälpa varandra efter hand med tekniken. De lärde sig snabbt att det inte var så bra att ha en vit tröja på sig om man använde en vit bakgrund, och flera av filmerna var något mindre än perfekta gällande just filmtekniken, men det spelar ingen roll i det här läget.

En bonus var att några elever valde att redigera sina filmer ytterligare. Det fanns elever som lade till visuella effekter eller hoppade mellan olika platser genom att använda olika bakgrunder. Jättekul att se att eleverna själva hittar möjligheter!

Jämförelser

In instruktionen fanns med att eleverna skulle ha med minst en jämförelse med egna erfarenheter. Det beror ju helt på att denna formulering finns med i våra kunskapskrav. Och det ger faktiskt en öppning till lite eftertanke. Många valde att jämföra att den lokala kyrkan minsann var både större och vackrare än Domkyrkan i Göteborg, eller att staden var ett visst antal gånger större än Partille eller mindre än Göteborg. Det kom också en del kommentarer om att vädret var bättre än på Sveriges västkust eller att en lokal fotbollsspelare faktiskt inte är lika känd som Zlatan, trots en diger medaljsamling. Den här sortens jämförelser är inte självklara för en tonåring, och jag hoppas att det hjälper dem att få referensramar. Vet alla tonåringar egentligen hur många som bor i den egna hemstaden?

En bonus blir repetition av komparativformer. Som stöttning fick eleverna några lämpliga fraser som jag lade till i Quizlet Länk till annan webbplats..

Eleven kommenterar i enkel form några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och kan då också göra enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.

Lgr 11, kursplanen i Moderna språk, Kunskapskrav för betyget E i slutet av år 9, inom ramen för språkval

Visningsdags

I den här gruppen valde jag att låta alla visa sina filmer för varandra. Jag har haft grupper där jag hade tvekat, men det här är en relativt liten grupp där eleverna känner varandra, och jag ville att de skulle lära av varandra. För att se till att de verkligen lyssnade fick eleverna själva formulera två frågor till sin film, med fyra alternativ till. När de sedan fick se sina kamraters filmer fick de under tiden försöka snappa upp svaren på frågorna. Vi pratade också igenom vad de hade nämnt på filmen.

(Filmerna blev fantastiskt bra och jag hade så gärna velat dela flera av dem här, men på grund av GDPR och av respekt för elevernas integritet får ni nöja er med några avidentifierade stillbilder.)

vloggbilder

Resultatet

Vad fick vi då ut från detta? Eleverna har fått lära känna betydligt fler orter än tidigare, och fått lite koll på i vilka länder de ligger. De har hört talas om sevärdheter, kändisar och mat från olika delar av den tyskspråkiga världen. De har också fått leva sig in i hur det är att besöka en av dessa platser. Förhoppningsvis har de också blivit lite sugna på att besöka platserna i verkliga livet.

Vi har också arbetat på den digitala kompetensen. Jag inbillar mig inte att alla mina tyskaelever aspirerar till att bli filmregissörer, men den digitala tekniken kryper allt närmare. Och om vi lyckas motivera eleverna att lära genom att göra världen lite mindre med hjälp av tekniken, då fyller den en funktion i mitt klassrum.

Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola [...] kan använda såväl digitala som andra verktyg och medier för kunskapssökande, informationsbearbetning, problemlösning, skapande, kommunikation och lärande.

Lgr 11, 2.2 Övergripande mål och riktlinjer: kunskaper

Vill du testa projektet själv? Här är elevernas instruktion. Länk till annan webbplats. Lycka till!


Mia Smith

Legitimerad lärare i engelska och tyska. Tidigare ämnesspanare.

Mejla