¿Qué tiempo hace?

Första stegen ut på internet i moderna språk år 6

När kursplanen i moderna språk skulle delas upp inför läsåret 18/19 var vi många som hade åsikter om internetdelen. Skolverket valde att ha kvar detta i det centrala innehållet, men inte i kunskapskraven. Här ger jag ett exempel på hur man kan arbeta detta på en lagom svår nivå.

Kursplanen

Jag har tidigare skrivit om den nya kursplan som kom inför läsåret 18/19 i moderna språk. Vi var många som hoppades slippa tvinga ut eleverna på nätet redan i år 6, men så blev det inte. I år 7-9, precis som i engelskan i år 4-6, finns detta med i både centralt innehåll och kunskapskrav. I praktiken har många av oss lärare problem med digitala verktyg i just år 6. Eleverna har inte samma tillgång till datorer som högstadieeelverna. Ofta finns datorerna i låsbara skåp i klassrum och vi som har blandade grupper med elever från olika klasser kan få lägga mycket tid på att få ut datorerna, tid som inte finns när man har 80 minuters undervisning per vecka.

"Olika sätt att söka och välja texter och talat språk från internet och andra medier. (ur Centralt innehåll, Lyssna och läsa - reception, kursplanen för moderna språk inom ramen för språkval år 7-9)"

ur LGR11

"Eleven kan välja bland texter och talat språk av enkel karaktär och från olika medier samt med viss relevans använda det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. (ur Kunskapskrav för moderna språk inom ramen för språkval, år 7-9, för betyget E)"

ur LGR11

Hur gör vi då?

Okej, nu står det där, då får vi ju förhålla oss till detta, vad vi än tycker. När något står med i det centrala innehållet men inte i kunskapskraven ska vi alltså arbeta med det, men vi behöver inte testa av exakt hur bra eleverna kan det. Gott så.

För att planera undervisningen måste vi granska kursplanetexten igen. Vad var det egentligen vi skulle göra?

"Olika sätt att hitta enkel, tydlig information i givna källor på internet och i andra medier. (ur Centralt innehåll, Lyssna och läsa - reception, kursplanen för moderna språk inom ramen för språkval år 4-6)"

ur LGR11

Givna källor, alltså. Enkelt nog för mina 6or att förstå. Jag har under terminen hoppat in och tagit över en grupp spanska i år 6 (spanska är mitt femte språk, men jag hoppas att mina kunskaper räcker till för år 6 under en knapp termin) och började klura på vad de skulle kunna hantera. Vi hade just arbetat igenom ett kapitel om väderfraser. Perfekt läge att ge sig ut på nätet! Vi ska kolla hur vädret är i Spanien!

Men först: lite internet-kunskap

Eftersom det är första gången jag arbetar med internet med den här gruppen vill jag passa på att ge dem en viss grund först. Det gör jag med alla mina klasser. Inom ramen för engelskundervisningen på engelska, men här blev det på svenska. Det gör jag genom att låta eleverna berätta hur jag ska göra, medan jag ställer frågor till gruppen. Ungefär så här gick samtalet den här gången.

- Okej, jag vill alltså gå ut på internet. Hur gör jag då?
- Alltså, gå ut på nätet bara.
- Hurdå?
- Ahmen... liksom.... typ Internet Explorer eller så....
- Okej, jag vägrar använda just den, men finns det något annat alternativ?
- Ja, den som är längst ner där... Den runda...
- Jaha, Chrome, menar ni?
- Ja. Klicka på den.
(Jag klickar en gång.)
- Nej, alltså, dubbelklicka.
- Ah, okej. Jag dubbelklickar. Nu, då?
- Skriv där uppe, typ google.
- Var då, där uppe? Vad heter det här?
- Alltså, där man skriver liksom.... adressen.... URL...
- Ah, snyggt, URL ja, det är namnet på själva webbadressen. Det här heter adressfält. Jag skriver in google.com. Men, ser ni, det är ju inställt på engelska, men google föreslår att jag kan ändra till svenska. Varför det, tror ni?

Så här fortsatte samtalet en stund medan jag förklarade skillnaden mellan Google (företag och sökmotor) och Google Chrome (webbläsare), nämnde namn på andra webbläsare, förklarade kort vad en IP-adress är Länk till annan webbplats. och ledde in samtalet på toppdomäner. Just toppdomäner Länk till annan webbplats. är något jag lyfter inom språkundervisningen, jag vill att mina elever har koll på toppdomänerna för de viktigaste länderna där målspråket talas. Är det här något för just moderna språk? Nej, men digital kompetens finns med i de övergripande målen för grundskolan (Lgr11, 2.2) och det är något vi alla ska väva in. Det här råkar bara vara ett synnerligen lämpligt tillfälle att väva in det här.

¿Qué tiempo hace?

Så ska vi då ut på nätet. Vi har lärt oss att Spaniens toppdomän är .es och det är då lätt att hitta till vädersajten eltiempo.es Länk till annan webbplats.. Där lokaliserade vi en intern sökruta, där man lätt kunde söka upp nya städer. Uppgiften blev således:

  1. Arbeta parvis med en dator. Öppna webbläsaren och gå in på eltiempo.es.
  2. Välj ut en spansk stad och sök rätt på den med hjälp av den interna sökmotorn.
  3. Ställ frågor till kamraten om hur vädret kommer vara en viss veckodag och låt kamraten svara utifrån sökresultatet. Byt roller och upprepa flera gånger.

- ¿Qué tiempo hace en Valencia el viernes?
- En Valencia hace sol y calor.

- ¿Qué tiempo hace en Sevilla el jueves?
- El jueves llueve en Sevilla.

Svårare än så behöver det inte vara.

Skärmdump från eltiempo.es.