Let's eat Benny!

Ett kort upplägg om skrivregler

Det där med att lära eleverna om skrivregler som stora bokstäver, och kommatering är väl ändå svensklärarnas jobb. Eller? Nejdå, det är absolut något vi bör arbeta med även inom andra språk. Dels för att vi alla har ett uppdrag att arbeta med att utveckla elevernas språk, men också för att det faktiskt finns specifika regler för olika språk.

I flera år har jag reflekterat över att mina 9or inte riktigt skriver på den nivå jag önskar i engelskan, det är just det delprovet som inte riktigt hänger med de andra. När jag reflekterar över detta är det viktigt att jag inte skyller ifrån mig på deras undervisning tidigare i grundskolan eller deras svensklärare, utan att jag ser formativt på min egen undervisning och ser över vad som kan förändras. Därför har jag under vintern valt att lägga lite extra fokus för mina 9or på skrivandet.

Olika språk har olika skrivregler, även om mycket är gemensamt. När jag som fransklärare för många år sedan för första gången kunde använda en webbsida kopplat till det läromedel vi då använde blev både jag och eleverna snabbt varse att man på franska har blanksteg före frågetecken, annars blev meningen markerad som felaktig. På tyska drillar vi att alla substantiv skrivs med stor bokstav, och på engelska har vi stor bokstav på ett antal udda ordgrupper som veckodagar, månader och språk.

Jag har självklart nämnt dessa saker många gånger under högstadiet men valde att sätta ihop en presentation för att repetera detta. Samtidigt ville jag fokusera på kommatering, något som jag själv upplever sänker flytet i mina elevers texter. Presentationen kan du ladda ner här.PDF Den är varken perfekt eller komplett, men den duger för år 9, i mina ögon.

För att fånga elevernas fokus valde jag att lägga in några exempel som förtydligar hur fel det kan bli om man kommaterar på fel sätt.

He likes cooking his family and pets.

För att kunskaperna ska sitta måste vi ju arbeta med dem. För tillfället författade jag själv en historia där jag vävde in de olika sakerna jag gått igenom. Där fanns tilltal, uppräkningar, bisatser och alla möjliga varianter av ord som ska skrivas med stor bokstav. Texten skrev jag ihop helt utan kommatering och med enbart små bokstäver. Mitt mästerverk till text hittar ni här.PDF Jag delade texten med eleverna digitalt så att de kunde bearbeta den. När de började bli klara ställde jag frågor om hur många stora bokstäver, kommatecken, punkter, utropstecken, frågetecken och talstreck de hade hittat. Att jaga en siffra sporrade många att fokusera lite extra. En exakt siffra är inte lätt att säga, då det kan varieras på några ställen, där man till exempel kan välja mellan att dela upp en lång mening i två kortare i stället för att använda kommatecken, så något facit får ni inte.

Hur många kommatecken sätter du in?


Mia Smith

Legitimerad lärare i engelska och tyska. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla