Welcome to the Museum!

En digital resa när man inte kommer iväg fysiskt.

Kanske känner vi oss mer instängda än någonsin. Vi är många som fått ställa in resor och utflykter, och en del sitter instängda i karantän. Längtar vi ut? Här presenterar jag ett upplägg där vi kan ta oss iväg med hjälp av tekniken.

Ut i världen!

Tänk om man kunde ta med sina elever ut i världen, i alla fall en resa till London i 9an. Ja, visst vore det väl roligt. Men rent praktiskt kommer det ju inte bli av. En effekt av världens karantänläge är att många institutioner och företag öppnar upp sina digitala kanaler ännu mer än tidigare, och de som redan har funnits sprids ännu mer. Jag hade själv förmånen för ett år sedan att besöka American Museum of Natural History i New York (ja, det som är platsen för Natt på Museetlänk till annan webbplats), och det har satt sig i minnet. Där hade vi kunnat spendera flera dagar! Tänk om jag kunde ta med eleverna dit! Nyligen hittade jag en sida med länkar till olika museer och liknande som man kan besöka digitalt, Virtual Field Tripslänk till annan webbplats. Där hittade jag The Smithsonianlänk till annan webbplats!

I den här övningen övar vi läsförståelse, utvecklar ordförrådet, hittar möjligheter till ämnesövergripande lärande, övar på att hitta information digitalt och att presentera vår information digitalt.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper i att söka, värdera, välja och tillägna sig innehållet i talat språk och texter från olika källor. De ska också ges förutsättningar att kunna använda olika hjälpmedel för lärande, förståelse, skapande och kommunikation. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för språk och kulturer och förmedla nyttan av språkkunskaper.

Ur kursplanen för engelska, Lgr11, Ämnets syfte

Grundramar

För att förtydliga strukturen valde jag att lägga in en tydlig bild för att förklara upplägget. Det finns ett flertal elever som inte är på plats i skolan, men som ska kunna följa arbetet på distans, så tydlighet är a och o. Jag har också lagt till att tidsramen kan anpassas. Vem vet vad som händer den närmsta tiden.

Warm-up

Innan vi går in på museet måste vi ju samla ihop gruppen utanför. Hur ser det egentligen ut i Washington? Hur är vädret? Vi använder oss av Google Mapslänk till annan webbplats för att undersöka läget. I instruktionen använder jag flera begrepp som är relevanta vid digital läsning, och jag ser till att få med detaljerna. Det är faktiskt inte alla elever som vet hur man använder Street View-funktionen.

Input

Nu är det dags att gå in på museet. Informationen på startsidan är tydlig, men språket är inte självklart. Jag samlade direkt ihop begrepp i en lista i Quizletlänk till annan webbplats. Eftersom jag arbetar utan läromedel i engelskan ser jag till att ha Quizlet som samlad punkt för vokabular. Det är perfekt för språkundervisning, men även i ämnen där begrepp är en viktig del av undervisningen.

Sedan släpper jag eleverna fria. Klicka runt, se vad som finns, och fundera på vad du är nyfiken på. Jag märkte ganska direkt att mina elever fastnade lite, så jag visade på projektorn lite vad som fanns under ständiga, nuvarande och tidigare utställningar. Vem hade annars märkt att de har en hel utställning om jordlänk till annan webbplats?

Mitt syfte här är att eleverna ska få botanisera utifrån sina egna intressen. Den här tiden får gärna ta tid, eftersom den kan få luststyrda elever att hitta något de verkligen gillar. För att stötta informationssamlandet har jag skapat ett dokument som eleverna får som uppgift att fylla iPDF.

Skärmdump från https://naturalhistory2.si.edu/vt3/NMNH/z_tour-022.html .

Output

För att informationssökande ska få ett mål ska eleverna också få dela med sig av vad de har hittat. De får här skapa en enkel digital poster. Tanken är att med ord, bilder och korta textbitar samla ihop de intryck man fått.

Så, ut i världen med er! Och ni behöver inte gå i grupp, ni får springa fritt på hela museet!