USA - a melting pot

Ett upplägg med många möjligheter

Alla vet väl allt om USA, eller? Njae, som vuxen har man nog hunnit skaffa sig en relativt bred bild via olika sorters medier, men våra elever? Det finns mycket att lära! Här ger jag tips om olika sätt att ta sig an USA inom ramen för engelskundervisningen.

Publicerad Av

USA - film med frågor

När man tar sig an ett arbetsområde som ter sig oändligt kan det vara svårt att veta var man ska börja. Därför blev jag glad när jag upptäckte två nya filmer från vår mediecentral. Filmerna är skapade för undervisning och är också textade. Det innebär att svårighetsgraden är anpassad efter elevernas nivå.

Om man bara visar film finns det risk för att eleverna somnar till. Därför aktiverar jag dem gärna genom att låta dem svara på frågor under tiden de tittar på filmen. Frågorna lägger jag in i verktyget Socrativelänk till annan webbplats. Frågorna måste planeras väl. De ska komma med lagom långt mellanrum, vara snabblästa och inte kräva alltför mycket svarstid. De flesta frågorna blir flervalsfrågor, några av dem väldigt lätta. De som kräver att eleven skriver själv ska ha korta svar, enstaka ord eller siffror. Som avslutning några reflekterande frågor om vad som var nytt i filmen och om något de tyckte var intressant.

När vi tittat på filmerna går jag igenom svaren på frågorna och kan fånga upp de frågor som många elever har missat och förklarat lite extra. I det här fallet blir elevernas resultat viktigare på gruppnivå än på individnivå, och det jag fångar upp används formativt direkt.

Filmerna jag använt heter USA - del 1 och USA - del 2 och är producerade av Solfilm. Den som har ett konto på Socrative kan använda mina frågor, här är frågorna för del 1länk till annan webbplats och här är frågorna för del 2länk till annan webbplats.

One of 50 - informationssökning

En väg in i området är att använda det bedömningsstöd i digital läsförståelselänk till annan webbplats som Skolverket så generöst har försett oss med. Det första materialet heter One of 50 och bygger på att eleverna väljer varsin delstat att söka information om. Jag uppmanar eleverna att välja en delstat de inte tidigare vet så mycket om, för att de ska lära sig något nytt.

Vad säger en karta?

Likväl som vi läser text behöver vi kunna läsa bilder med information. Kartor säger mycket och på internet ser vi väldigt mycket som vi behöver kunna tolka. Att tillsammans studera kartor och bilder öppnar upp för förståelse. Det finns många kartor som påvisar USAs mångfald, till exempel härlänk till annan webbplats, härlänk till annan webbplats och här. länk till annan webbplatsDen som läser noga noterar kanske att länkarna har några år på nacken, men det är inte relevant i det här fallet.

Skärmdump från https://www.dailymail.co.uk/news/article-2408591/American-ethnicity-map-shows-melting-pot-ethnicities-make-USA-today.html.

Hamilton - en musikal med mycket att upptäcka

En viktig del av skolans uppdrag är att förse eleverna med nya intryck som kan bredda deras världsbild. När det gäller kultur tar jag alla chanser att väva in detta i min undervisning. Någon elev kanske fastnar för det jag visar eller spelar upp för dem, andra kanske inte gör det. Men de har fått fler intryck att välja mellan och kan se nya nyanser. Jag älskar hur man kan förstärka en berättelse med musik och musikaler är en konstform som i många lägen tilltalar mig. Detta använder jag ofta för att lyfta undervisningen.

Ett nytt fenomen på musikalhimlen är något som förvånade många, inklusive mig, när det kom: en hiphop-musikal om USAs födelse som nation. I fokus: förste finansminister Alexander Hamilton.

Jag introducerar gärna musikalen med det här klippetlänk till annan webbplats, där vi får en introduktion av Barack och Michelle Obama, något som direkt sätter en starkt positiv ton. Eleverna reagerar också positivt på att numret presenteras av rapparen Common.

Den som googlar på hamilton the musical teaching resources kommer hitta massor att välja mellan, dock primärt med en amerikansk målgrupp i fokus. Själv gillade jag den här variantenlänk till annan webbplats, och kan absolut ge som extrauppgift att låta eleverna göra det här testet för att se vilken av karaktärerna de själva är mest likalänk till annan webbplats, för att sedan låta dem arbeta vidare utifrån det.

Men min favorit är nog ändå när ensemblen framförde titellåten i Vita husetlänk till annan webbplats, ett klipp jag själv tittat på oändligt många gånger. Utifrån denna låt har jag själv sammanställt frågor som jag skulle vilja grunna över. Dessa hittar ni i det här dokumentetPDF.

Men vem har egentligen grunnat över vilka tematiska fraser som återkommer? Den här videonlänk till annan webbplats sätter igång tankar som skulle kunna bli något mer.

Det viktiga att nå fram med för mig är att det handlar om en nation byggd av invandrare, av människor som inte alltid hade hög utbildning, men som ville mycket. Alla som vill något kan nå sina mål, oavsett bakgrund. Det är därför vi bara ser en vit karaktär på scen i Hamilton, kung George III av England.

Populärkultur - musik som är ny för eleverna

Men det finns mer kultur! I en av filmerna jag nämnde tidigare i inlägget besöks staden Detroit - motor city. Här missade man helt att plocka upp stadens musiktradition, Motown recordslänk till annan webbplats! Här kan man passa på att låta eleverna öva på låtar med Diana Ross, Stevie Wonder och Marvin Gaye på lyricstraining.comlänk till annan webbplats. Kanske hittar de en ny favorit?

Läsning som berör

Att läsa en bok kan skapa förståelse på en nivå som annars är svår att uppnå. Jag har tidigare bloggat om hur jag arbetat med böckerna Holes och The Absolutely True Diary of a Part-Time Indianlänk till annan webbplats. Att koppla en bok som Part-Time Indian till kolonialismen och hur europeerna behandlade ursprungsbefolkningen ger berättelsen mer djup.

Svenskarna i USA

Om europeer från olika länder utvandrat till USA måste väl även svenskarna rest? Jodå, det är bara att läsa Mobergslänk till annan webbplats utvandrarepos. Berättelsen finns även den omtolkad i musikalform, i Björn Ulvaeus och Benny Anderssons Kristina från Duvemålalänk till annan webbplats. Det finns också en fantastisk filmlänk till annan webbplats om hur man tog med sig musikalen till svensktrakterna i Minnesota. När Helen Sjöholm sjunger om sina religiösa tvivel gråter svenskättlingarna i publiken, då det är deras berättelse som besjunges. Vi får också höra intervjuer med personer vars förfäder gjorde resan över havenlänk till annan webbplats. Filmen är på svenska, men kan ändå spela en roll i engelskundervisningen. Kanske kan eleverna inse att även svenskar kan bli flyktingar?

Vad mer?

Vart resan bär när man tar sig an ett land som USA vet bara den som står vid rodret. Självklart finns oändliga möjligheter. Har du egna tips att dela med dig av?


Mia Smith

Legitimerad lärare i engelska och tyska. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla