What's your name, man?

Om aktuellt innehåll och lärarens engagemang

Jag skulle aldrig kunna undervisa om fotboll. Eleverna skulle se rätt igenom mig. Mitt extrema ointresse skulle genomsyra lektionerna. Jag måste bry mig om det jag undervisar. Därför undervisar jag om det jag älskar, om det som får mig att känna saker.

History has its eyes on you!

Lin-Manuel Miranda, från Hamilton

Publicerad Av

Självklart kan jag inte bara plocka in vad som helst i undervisningen, men mina ämnen har såpass fria ramar i det centrala innehållet att jag kan påverka mycket. Och när jag väljer det jag verkligen brinner för, då smittar det av sig! Mina elever stöter på en hel del musikalmusik, helt enkelt för att jag konsumerar musikaler som andra lyssnar på radio, och då stöter jag med jämna mellanrum på saker som jag inser kan fungera bra i min undervisning. Och friheten inom engelskämnet är stor, nedan är delar av det centrala innehållet för år 7-9:

Kommunikationens innehåll

  • Aktuella och för eleverna välbekanta ämnesområden.
  • Intressen, vardagliga situationer, aktiviteter, händelseförlopp samt relationer och etiska frågor.
  • Åsikter, erfarenheter, känslor och framtidsplaner.
  • Levnadsvillkor, traditioner, sociala relationer och kulturella företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används.

Lyssna och läsa – reception

  • Talad engelska och texter från olika medier.
  • Talad engelska med viss regional och social färgning.
  • Muntliga och skriftliga instruktioner och beskrivningar.
  • Olika former av samtal, dialoger, intervjuer och muntliga framställningar.
  • Skönlitteratur och annan fiktion även i talad, dramatiserad och filmatiserad form.
  • Sånger och dikter. [...]

Vad är aktuellt?

Vad som är aktuellt är en ständig fråga. Jag gissar att nästan alla engelsklärare pratar om det amerikanska presidentvalet på något sätt den här hösten. Men vi väver också in ständigt aktuella frågor som till exempel grunderna till vår värdegrund. Jag har valt att låta mina elever fördjupa sig i amerikansk historia under några veckor. Syftet är inte att bli historieexperter, utan att få bakgrundskunskaper för att förstå #BlackLivesMatter bättre, vilket verkligen är en aktuell fråga.

Aktuellt just nu är också något så praktiskt som att en stor amerikansk streamingtjänst har lanserat sina tjänster i Sverige. Och de har i sitt utbud en av de hetaste musikalerna just nu. Hamilton.

Vad är Hamilton?

Hamilton är ett fenomen på musikalhimlen, något som förvånade många, inklusive mig, när det kom: en hiphop-musikal om USAs födelse som nation. I fokus: förste finansminister Alexander Hamilton. Skaparen heter Lin-Manuel Miranda och han spelade titelrollen i den ursprungliga uppsättningen. Musikstilen tilltalar stora delar av den yngre generationen och musikalen har fått stor spridning i USA. Nu börjar också mina elever snappa upp den.

Hur introducerar vi detta?

Självklart måste eleverna få höra musiken för att få in känslan. En introduktion till bakgrunden ger mycket. Jag brukar antingen visa det här klippetlänk till annan webbplats, där vi får en introduktion av Barack och Michelle Obama, något som direkt sätter en starkt positiv ton. Eleverna reagerar också positivt på att numret presenteras av rapparen Common. Eller så visar jag när ensemblen framförde titellåten i Vita husetlänk till annan webbplats, ett klipp jag själv tittat på oändligt många gånger.

Textanalys

Vi läser ofta texter för att få med oss det viktigaste, men ibland måste vi ta oss tid att gå ner på detaljnivå också. Jag har valt att fokusera på musikalens första nummer och utifrån texten har jag sammanställt frågor som jag skulle vilja grunna över. Förhoppningen är att eleverna ska vända och vrida på orden och klura på detaljerna. Frågorna hittar ni i det här dokumentet.Word Till dessa har de texten som stöd.

Jag har också valt att spela upp en låt som bryter av mot övriga musikalen, nämligen King George "You'll Be Back", i samband med att vi läst om USAs historia. Eleverna har fått titta på första delen av den här videonlänk till annan webbplats (fram till ca 8:30) och har under tiden besvarat frågor i Socrativelänk till annan webbplats för att jag ska se om de hänger med. Efteråt har vi summerat det vi fått koll på vid en tidslinje på tavlan, i mycket förenklad form.

Efter detta har jag presenterat You'll Be Backlänk till annan webbplats, där jag har förtydligat att kung George i det här läget symboliserar hela det brittiska imperiet, och att texten är omskriven till ett kärleksgräl, som om kolonisterna i USA vill göra slut och kung George desperat försöker hålla kvar relationen. Texten är relativt enkel, mycket repetitiv och går lätt att koppla till historien.

Annat material

Den som googlar på hamilton the musical teaching resources kommer hitta massor att välja mellan, dock primärt med en amerikansk målgrupp i fokus. Själv gillade jag den här variantenlänk till annan webbplats, och kan absolut ge som extrauppgift att låta eleverna göra det här testet för att se vilken av karaktärerna de själva är mest likalänk till annan webbplats, för att sedan låta dem arbeta vidare utifrån det.

Men vem har egentligen grunnat över vilka tematiska fraser som återkommer? Den här videonlänk till annan webbplats sätter igång tankar som skulle kunna bli något mer.

Vem kan utföra stordåd?

Det viktiga att nå fram med för mig är att det handlar om en nation byggd av invandrare, av människor som inte alltid hade hög utbildning, men som ville mycket. Alla som vill något kan nå sina mål, oavsett bakgrund. Det är därför vi bara ser en vit karaktär på scen i Hamilton, kung George III av England. Kunde Hamilton, då kan DU!

Nu har jag givit mina elever ett smakprov. Några kommer släppa det där. Andra har redan bänkat sig framför tv:n och njutit av hela föreställningen. Det ska jag också göra snart igen!


Hero-bild: Steve Jurvetson / CC BY (https://creativecommons.org/licenses/by/2.0) https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lin-Manuel_Miranda_in_Hamilton.jpg


Mia Smith

Legitimerad lärare i engelska och tyska. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla