Nya ögon på egna texten

Om hur eleverna kan utveckla sitt skrivande

Jag hinner inte med. Jag är ledsen att säga det, men jag hinner inte med allt jag skulle vilja hinna på jobbet. Någon mer som känner igen sig? Här kommer ett praktiskt tips för att öka kvaliteten samtidigt som man sparar lite tid.

Jo, jag skulle gärna vilja ge alla mina elever individuell återkoppling på deras texter. Gärna varje vecka, för allihop. Men det finns inte en chans att hinna det med den arbetsbelastning vi har idag. Och med den lärarbrist som redan blivit tydlig kan vi inse att vi inte kommer få någon rimligare arbetsbelastning. Därför måste vi tänka annorlunda.

Korta texter är också texter

Självklart behöver eleverna träna på att skriva långt, men ibland räcker det faktiskt med något kort. Jag har en bok med blandade samtalsämnen som jag ibland slänger ut till eleverna som korta skrivuppgifter. Det kan vara sista 10 minuterna av en lektion, mer än så behövs in. Om jag har tio meningar per elev att läsa snarare än två sidor blir min arbetsbörda klart mer hanterbar. För idéer om ämnen, sök på writing prompts på internet så hittar du massor av tips.

Feedback på gruppnivå

Om jag läser texter från en klass ser jag oftast samma sak hos flera elever. I stället för att skriva individuella kommentarer försöker jag samla detta och återkoppla på gruppnivå.

Struktur för egen textbearbetning

Mycket av det jag har kommenterat på elevtexter tidigare kan eleverna faktiskt fixa själva. Därför har jag skapat en struktur som eleverna får använda för att bearbeta sin text. Någon gång har jag använt överstrykningspennor, men vi har sällan så många liggande att det räcker till en hel klass samtidigt, så nu arbetar vi med digitala överstrykningspennor. Syftet är att få syn på sin egen text.

De anvisningar jag ger kan vara mer generella eller mer specifika. Jag anpassar instruktionerna efter elevernas kunskapsnivå. Exemplet ovan är för tyska år 7PDF. Verbböjning är i fokus och ett första steg är att markera verben för att sedan klura på ifall man fått med rätt böjning eller ej. Ett annat exempel för engelska hittar du här. PDFDär har jag lagt ett delfokus på linking words, bindeord. Ganska snabbt får eleverna syn på hur de använder bindeorden, något som kan leda till bättre flyt och mer komplexa meningar.

Undantagen

Betyder det här att jag lämnar mina elev ensamma med sina texter? Nej, men det här gör att jag lättare kan få loss tid att sitta med enskilda elever som behöver lite mer stöttning. Många elever kan med detta stöd utveckla sina texter på egen hand, och jag kan lägga mer tid på de elever som behöver lärartiden.


Mia Smith

Legitimerad lärare i engelska och tyska. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla