Att dela med mig idéer om specifik klassrumspraktik i de fyra SO-ämnena

Den här bloggen handlar om en utveckling och en avslutning.

Det är dags att gå vidare, att lämna över stafettpinnen och avsluta min tid som ämnesspanare. För att kunna representera ett Lärarfack bör man vara yrkesverksam lärare och då jag har tagit en paus för att arbeta med annat är det dags för mig att lämna stafettpinnen vidare.

Under snart tre år har jag skrivit bloggar med SO-ämnena i fokus. Som alltid när man ger sig in i nya projekt så är det med en osäkerhet kring hur det ska fungera och utvecklas. För min del blev det en rivstart. Mina två första bloggposter väckte nog inne större uppmärksamhet. Men med det tredje inlägget som handlade om den då kritiserade julkalendern Tusen år till julafton fick jag nog mer uppmärksamhet än vad både jag och andra räknat med. Statistikmätaren slog i taket, TV besökte mina lektioner, jag fick epitetet ”kändislärare”, men framförallt: väldigt väldigt många upptäckte att jag hade en blogg och jag hade en tanke.

Den som är smart försöker utnyttja ett momentum för att driva något mer än bara sprida saker man tycker är kul, eller saker man observerar i klassrummet. Jag vet inte om ja lyckades, men jag försökte i alla fall.

Jag har tyckt att det känts viktigt att använda tiden rätt, om jag lyckats får andra avgöra. Men det utrymme jag haft har ja försökt att utnyttja till tre saker:

  1. Att lyfta fram undervisningen i de fyra SO-ämnena med att dela med mig idéer om specifik klassrumspraktik.

    Jag har skrivit om hur man kan utveckla samhällskunskapen med interaktiva verktyg, samhällspyramider, tidslinjer, historisk empati och mycket, mycket mer.
  2. En diskussion om kunskaper och hur skolan ska kunna förbättras på ett generellt plan: Metoden mastery learning och de svårmotiverade eleverna, matriser, yrkesskickligheten svårigheten att våga misslyckas, PISA-chocker, och kunskapsförmedling (även här och här) samt om de problematiska E-kurserna

    Men framförallt, det viktigaste:
  3. SO-ämnenas roll och betydelse i svensk skola. Alla mina inlägg har egentligen handlat om detta, men några lite mer specifika. Bland annat om ämnenas centrala roll i all undervisning, hur det är att vara lärare i ett ämne som inte alltid får plats, SO-ämnenas historia (1 och 2). 

Jag känner mig ganska färdig. Det enda jag egentligen inte blev klar med är den serie av bloggar om de olika kunskapskraven i SO-ämnena. Det är dock ett projekt som jag ämnar fortsätta med, på en annan tid. En annan plats.?

Förhoppningsvis har jag bidragit till att inspirera och intressera dig som läser. För nu blir det inte mer, i alla fall inte här.


Mikael Bruér

Lärare i samhällskunskap, historia, geografi och religion. Tidigare ämnesspanare.

Mejla