När vikarien ska ta över

Jaha, VAB. Igen. F-n också! Vi är många, vi lärare som upplever stress när vi inte kan vara på plats i skolan och ta hand om våra elever. Ofta går det så långt att vi går till jobbet fast vi är sjuka eller jobbar från hemmet fast vi inte får betalt. Det är liksom lättare än att ordna med allt vi behöver fixa till för att vara borta och sedan fixa med allt vi behöver ordna till när vi kommer tillbaka. Därför kan det vara bra att ha ett par lektioner på lager, sådana där som kan slängas in i nästan vilken kurs som helst som vi undervisar, så att vi snabbt och enkelt kan lämna över till en vikarie när det behövs.

I det här inlägget vill jag dela med mig av ett upplägg som har fungerat väl när jag varit frånvarande, och till och med när jag varit närvarande. (Tänka sig!) Det är en lektion i skrivande i fem steg.

Det går utmärkt att bara använda ett par av dem eftersom de inte är särskilt beroende av varandra. Dessutom går det enkelt att anpassa tiden för varje steg efter elevgruppens behov och lektionstidens omfång.

Steg 1

I Life of Pi finns ett avsnitt där författaren beskriver ett av de många djur som figurerar i berättelsen, hyenan. En enkel och dessutom ganska rolig startövning är att dela ut färgpennor (om sådana finns) och papper till eleverna, sedan läsa avsnittet långsamt för dem samtidigt som de får rita den bild som orden målar upp. Efteråt kan eleverna jämföra sina konstverk och gissa vilket djur texten beskrivit. Det låter kanske lite som mellanstadiet, men funkar faktiskt fint på gymnasiet med.

Jag har delat upp textutdraget från Life of Pi och stoppat in det i en presentationlänk till annan webbplats. På så vis blir det enkelt att klicka fram texten i en lagom takt för att eleverna ska hinna rita. 

I sin helhet ser texten ut så här:

I am not one to hold a prejudice against any animal, but it is a plain fact that the spotted [creature] is not well served by its appearance. It is ugly beyond redemption. Its thick neck and high shoulders that slope to the hind quarters look as if they‘ve come from a discarded prototype for the giraffe, and its shaggy, coarse coat seems to have been patched together from the leftovers of creation. The colour is a bungled mix of of tan, black, yellow, grey, with the spots having none of the classy ostentation of a leopard’s rosettes; they look rather like the symptoms of a skin disease, a virulent form of mange. The head is broad and too massive, with a high forehead, like that of a bear, but suffering from a receding hair line, and with ears that look ridiculously mouse-like, large and round, when they haven’t been torn off in battle. The mouth is forever open and panting. The nostrils are too big. The tail is scraggly and unwagging. The gait is shambling. All the parts put together look doglike, but like no dog anyone would want as a pet.

Steg 2

När nu eleverna fått processa ett gott exempel på en beskrivande text måste de så klart få tillfälle att öva själva. De får jobba i grupper (3-4 elever per grupp) som får en plats på Jorden att beskriva. I beskrivningen får de inte röja namnet på platsen direkt eller vara alltför övertydliga genom att namnge landmärken eller byggnader i närheten, men läsaren ska ändå kunna lista ut vilken plats det är fråga om.

Lämpliga platser kan till exempel vara Plattan, Stureplan, Gröna Lund, Skansen, Gamla stan, Trafalgar Square, Picadilly Circus, Times Square, Ground Zero, Öresundsbron, Avenyn, Eiffeltornet, Frihetsgudinnan, Mount Everest, Sydney, Taj Mahal, Giza, Kinesiska muren, Röda torget, Brandenburger Tor, Aleksanderplatz, Niagarafallen, Golden Gate och Alcatraz.

När grupperna arbetat klart med sina beskrivningar (en per grupp) får de läsa upp dem för de övriga i klassen som räcker upp handen så fort de vet vilken plats det handlar om. Om grupperna lyckats väl med sina beskrivningar ska det ta en liten stund innan den första handen åker upp men när de väl läst klart bör de allra flesta ha listat ut gåtan.

Steg 3

Nu är eleverna redo att flyga solo och får välja en scen från den här pdf:enPDF med olika miljöer. Under ca 15 minuter får de sedan försöka göra en så målande beskrivning av den som möjligt. Efteråt får eleverna läsa upp sina beskrivningar för varandra i grupper om 3-4 och bestämma vem som lyckats bäst. Vinnaren får läsa upp sitt bidrag för hela klassen. På så vis blir alla delaktiga samtidigt som eleverna förser varandra med goda exempel på beskrivande text.

Steg 4

Nästa uppgift för eleverna blir att föra in en människa på den scen de målat upp under steg 3. De får välja fritt från persongalleriet i den här pdf:enPDF och arbeta enligt samma mönster som ovan.

Har eleverna svårt att komma igång kan de hämta lite inspiration från käre gamle August:

En hög panna, något smal, med insjunkna tinningar, reste sig som ett äkta korintiskt kapitäl, och nedför detsamma klängde svarta, oordnade hårlockar som vilda växter, mellan vilka små raka ormar kastade sig ner och liksom sökte nå ögonhålorna, dit de aldrig kommo. Hans stora, mörka ögon sågo i vilande tillstånd milda och sörjande ut, men han kunde också fyra av dem, och då liknade pupillerna mynningarna på en revolver. 

Sådärja! Bara att apa efter.

Steg 5

Den avslutande övningen är så klart den svåraste. Den handlar om att föreställa sig lägenhet nr 2  i ett bostadshus nära skolan eller hemmet.

I lägenheten sker eller har just skett något, exakt vad bestämmer eleven själv. Någon upplever kanske sin första kyss, en annan har fått sitt hjärta krossat, ett par tar farväl inför en lång resa, någon kan ha förlorat sin anställning, en annan har just vunnit en miljon, ett barn har fötts, någon har dött, eller just fått veta att hen är väldigt sjuk, eller oväntat frisk.

Det centrala är att det finns en laddning i luften i lägenheten, en stämning som eleven ska försöka fånga och förmedla. Det ska hen göra genom att skapa en beskrivning som riktar sig till läsarens fem sinnen.

  • Vad ser vi i lägenheten?
  • Vad hör vi?
  • Vad känner vi?
  • Hur luktar det?
  • Går det till och med att känna en smak?

Det är en övning i att välja ut rätt detaljer och presentera dem på rätt sätt för att förflytta läsaren från verkligheten och rakt in i fiktionen.

Och herrejösses vad eleverna är bra på detta! I alla fall många av dem och oväntat ofta. Här kan man med fördel be eleverna spara sina alster och inleda nästa lektion med att låta dem jämföra lösningar i grupp och nominera särskilt lyckade texter som läraren sedan läser för hela klassen.

De fem stegen ovan är verkligen inte några revolutionerande pedagogiska innovationer men de följer i mångt och mycket den EPA-modell Nicklas Mörk beskrivit och som jag testat här, och därmed också den think-pair-share-rutin som Project Zerolänk till annan webbplats presenterat och som jag nämnt här.

Mest av allt bidrar de bara till en kreativ, rolig och utvecklande lektion, nästan så att det är lite synd att låta en vikarie få njuta av den. Fast det är ju också skönt att komma tillbaka och upptäcka att eleverna haft roligt och utvecklats samtidigt som de inte producerat en massa dokument som behöver bedömas. Den tanken gör det kanske lite lättare att stanna hemma med sjuka barn eller att krya på sig själv med en stor kopp te och en lagom dålig serie på Netflix. Det där sista låter faktiskt inte så dumt, jag kanske skulle ta och...


Robin Smith

Lärare i svenska och engelska på gymnasiet. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla