Alibi – en bra start på engelskkursen

Det är inte alltid helt lätt att få eleverna att tala engelska med varandra på lektionerna. Inte så konstigt kanske. Vem har inte i vuxen ålder suttit på fortbildning och upplevt att något rollspelsmoment känts väldigt krystat och onaturligt?

Autentiska uppgifter är som bekant viktiga inslag i undervisningen och ibland går de att ordna genom eTwinning eller andra projekt, men för det allra mesta är vi hänvisade till varandra och till att "fake it until you make it".  Då har jag upptäckt att ett hälsosamt inslag av tävling hjälper och en uppgift som ännu inte slagit fel är Alibi.

Jag vet inte varifrån den kommer från början, förmodligen från någon kursbok eller stencil. Till mig kom uppgiften från min mentor i dadaktik, Keith, tillsammans med en bibba andra lektionsförslag tänkta att hjälpa mig överleva det första året som lärare. Faktum är att jag klarat mig längre än de allra flesta av de planer han skickade med mig.

Kvar finns alltså rollspelet Alibi och det går till så här:

  1. Dela in eleverna i grupper om fyra. Be dem sedan lotta sig in i två par, varav det ena är suspects och det andra detectives.
  2. Presentera scenariot: Igår kväll någon gång mellan 18-19 krossade två personer en glasruta in till vaktmästeriet och stal 10 ännu inte uppackade laptops. En lärare som lämnade skolan för kvällen fick en skymt av tjuvarna när de försvann ner i trapphuset och ut genom dörren. Med hjälp av skolkatalogen har läraren nästan helt säkert kunnat identifiera personerna som de två misstänkta.
  3. Eleverna får 10-15 minuter på sig att förbereda sig parvis. De misstänkta ska hitta på ett alibi, en trovärdig och samstämmig historia om vad de gjorde mellan 18 och 19 kvällen innan, som detektiverna ska försöka att slå hål på i ett korförhör.

    Regler: De två misstänkta har varit tillsammans, de har varit vakna, nyktra och faktiskt gjort något. Detektiverna får luras och ställa frågor som "Din partner menar att ni tog blå linjen till Fridehemsplan, stämmer det?" fast det inte alls är sant. Allt ska vara så rimligt, realistiskt och trovärdigt som möjligt.
  4. Sen är det dags för korshörhör i 15-20 minuter. Detektiverna tar då in de misstänkta en och en och försöker att hitta luckor i deras alibi samt att driva isär deras berättelser så långt som möjligt.
  5. Efter korsförhöret får varje detektivpar redovisa sina "resultat" inför en jury bestående av resten av klassen och rekommendera att de anser de misstänkta skyliga eller oskyldiga. Domslut sker genom handuppräckning.

Fånigt? Ja, mycket. En del dötid? Japp. En rolig övning som engagerar eleverna och får dem att att tala engelska utan de tänker på det, och utan att det känns som en redovisning eller som något betungande - absolut! I många fall vill eleverna byta roller och göra om övningen redan lektionen efter. Och det händer inte så ofta i övrigt, tyvärr.


Robin Smith

Lärare i svenska och engelska på gymnasiet. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla