Språklärare – lossa tungan med LEGO

Psst! Är du språklärare? Småbarnsförälder? Har du tröttnat på att trampa på vassa bitar från dyra legosatser som hållit i femton minuter efter att de byggts ihop? Så här kan de fått nytt liv, i klassrummet.

Det finns övningar som inte tjänar så mycket mer till än att få eleverna att komma igång, att få dem att glömma allt annat och prata ett annat språk, och att få dem välvilligt inställda till ämnet eller i alla fall resten av lektionen; adrenalininjektioner som vi kan utnyttja för att kick-starta en elevgrupp när energinivån är som lägst eller blygheten som värst. Det här är en sådan övning.

För en klass om 30 elever kräver den ca 300 bitar lego, varav 20 hjulpar, och tio ögonbindlar (samt tre små kexchoklad om du vill). Allt som allt tar den inte mer än 20 minuter och den går att använda i såväl engelska som moderna språk, nästan oavsett nivå.

Gör ungefär så här:

(1) Innan övningen börjar, lägg fram ca 30 bitar lego samt två hjulpar på tio platser i klassrummet. Täck över allt med ett papper.

(2) Dela in eleverna i grupper om tre. Be dem sätta sig vid varsin byggplats. Be sedan grupperna dela upp sig på två instruktörer och en utförare. Utförarna tar därefter med sig en ögonbindel och lämnar klassrummet ett slag.

(3) När utförarna lämnat rummet får instruktörerna lyfta på pappret. De har nu fem minuter på sig att komma överens om hur bitarna ska sättas ihop till ett så häftigt fordon som möjligt. Ingen av dem får röra vid eller peka på bitarna. De får bara samtala om hur bygget ska ske, hela tiden på målspråket.

(4) Efter ca 5 minuter får instruktörerna hämta in utförarna, som nu har ögonbindlarna på sig, och placera dem framför bitarna. När alla utförare är på plats ger du klartecken och instruktörerna har tre minuter på sig att verbalt guida sin blinda lagkamrat till att sätta ihop bitarna enligt den plan de gjort upp. All kommunikation ska ske på målspråket och grupper som använder svenska diskvalificeras.

(5) Räkna ner när tiden går mot sitt slut. Låt sedan grupperna granska sina skapelser.

(6) Om du vill kan övningen fortsätta med att varje grupp får några minuter på sig att ge sin kreation ett namn och komma på en motivering till varför just deras fordon ska koras till vinnare. Efter en snabb presentationsrunda väljer du som enväldig härskare ut det vinnande laget (och har du kexchoklad, now's the time to use it).

Skulle övningen vara lyckad och ge mersmak kan du göra om den nästa lektion. Då kan eleverna få bygga något som flyter bäst, eller längst, eller med mest last, i en hink vatten. Visst, det är inte kärnfysik direkt, men ändå ganska så awesome att se eleverna glömma bort sig själva i barnslig förtjusning och prestigelös tävlingsiver.


Robin Smith

Lärare i svenska och engelska på gymnasiet. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla