Post No Evil

- en hörövning till Engelska 5/6

Jag tycker inte alltid att det är helt lätt att hitta lämpliga hörövningar till mina engelskkurser så jag har under åren tacksamt tagit emot allt material mina vänliga kollegor delat med mig. Efter en lång tids snyltande tänkte jag nu försöka bjuda tillbaka med hjälp av en podcast från Radiolab.

Publicerad Av

 Den podd jag valt har titeln Post No Evil länk till annan webbplatsoch publicerades första gången den 17 augusti 2018. Podden handlar om hur Facebook under åren kämpat med att skapa rättvisa och tillämpliga regler för vad som får publiceras på deras plattform och det ligger nog i sakens natur att ett sådant program glider in på tabubelagda ämnen, innehåller obehagliga beskrivningar av våld och inbegriper en och annan svordom. En triggervarning kan alltså vara på sin plats innan eleverna börjar lyssna, även om podden inleds med just en sådan.

De obekväma inslagen till trots, tänker jag att ämnet kan vara tillräckligt intressant för att fånga elevernas uppmärksamhet, samt att podden innehåller en hel del matnyttiga kunskaper för dem av oss som då och då besöker Facebook. Den berör också angelägna ämnen som yttrandefrihet och ansvar i den globala och digitala eran, vilket kanske kan ge ännu en nyans åt elevernas digitala kompetens.

Eftersom att det är en ganska lång podd, över en timme, så har jag delat upp den i tre avsnitt med tillhörande diskussionsfrågor. Frågorna till det första och längsta avsnittet är av mer sluten karaktär och handlar mest om att följa med i innehållet och förstå vad som sägs, medan frågorna till de två sista avsnitten är öppnare och kräver mer utförliga svar.

Jag har utformat frågorna så för att jag vill att eleverna först ska kunna diskutera dem i grupp efter varje lyssning och sedan i helklass öva på förmågan att leverera något längre och mer utförliga svar än de annars har för vana att göra i muntliga sammanhang. På så vis blir det inte bara en övning i hörförståelse utan även i talande.

Frågor och länkar till de tre avsnitten följer nedanför och hela podden, publicerad på YouTube, finns allra längst ner. Håller tummarna för att någon finner materialet välkommet och användbart.

Part 1 - Content Moderation (02.59 - 28.32)

What event kick-started the public debate about Facebook and free speech?

What does "flagged content" mean?

How did Facebook deal with flagged content initially?

How did the rules and regulations for publishing pictures on Facebook evolve over time? Why?

One of the people in the show uses the expression "the juice was not worth the squeeze". What does he mean by that?

What is an NDA and why might Facebook want employees to sign one?

On average, how much time can a content moderator take to make a decision?

What type of content can successfully be automatically moderated? What type is more difficult?

Part 2 - Hate Speech (28.32 - 44.26)

What is the story behind the Facebook policy "We protect white men but not black children?"

What is said in defence of this policy? What arguments are put forward against it?

Facebook aims to create a set of universal rules which will allow content moderators to make quick and easy decisions. What are the some of the difficulties involved in this?

Part 3 - No Rule without Exception (46.46 - 1.07.32)

In what way did photographs published on Facebook in connection with the Boston Marathon bombing create a dilema for the publishing team at Facebook?

In what way is "What is Facebook?" not an entirely easy question to answer?

Why did the Facebook publishing team decide to allow videos of brutality and violence from northern Mexico in the fall of 2013? Why did Facebook later choose to reverse their decision and take them down?

One speaker claims that "Facebook has become too many things at the same time". Explain the reasoning behind this statement.

In your opinion, what are the three most interesting things that Marie, the content manager from the Philippines, reveals about her work?

In the end, one of the speakers says "I think they [Facebook] will inevitably fail, but they have to try, and I think we should all be rooting for them". Why will they fail? Why do they have to try? Why should we be rooting for them?



Robin Smith

Lärare i svenska och engelska på gymnasiet. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla