Bilder & berättelser

- en aktiv lektion utan efterarbete

Den här tiden på året upplever jag ofta ett behov av lektioner som låter eleverna öva och utveckla sin engelska men som samtidigt inte kräver efterarbete. En enkel googling på pictures that tell a story kan då vara lösningen, både för Engelska 5, 6 och 7.

Publicerad Av

Berättelser och mysterier fångar vår uppmärksamhet och stimulerar vår fantasi. En fängslande bild med en intrig är därför ett bra verktyg för att få eleverna engagerade i lektionen, i bästa fall så engagerade att de helt glömmer bort att de faktiskt pratar och skriver på engelska.

Hur hittar vi då dessa bilder? Faktum är att det bara är alltför enkelt. Om en knappar in pictures that tell a story i valfri sökmotor så har en genast material för många år framöver. Men sen då?

Jag har valt att arbeta utifrån en modell som en gästföreläsare från Fabula berättarscen länk till annan webbplatspresenterat för oss - Action, Description, Dialogue. Utifrån dessa tre begrepp har jag sedan skapat en serie speaking och writing prompts kopplade till en handfull bilder. Allt har jag samlat i den den här presentationen: What's the story?länk till annan webbplats

Ett exempel:

Utsnitt från Sally Manns "Candy Cigarette"

Utsnitt från Sally Manns "Candy Cigarette"

(Hela bilden ovan hittar du om du söker på Sally Mann och Candy Cigarette.)

Innan eleverna får se bilden får de följande speaking prompt:

Who is the girl in the picture? What is her story? What is going on?

De får diskutera detta i grupp under några minuter varpå några av dem får redogöra för sina tankar inför hela klassen. Med utgångspunkt i den berättelse och den karaktärsteckning de spånat fram följer sedan en writing prompt:

If you could add captions to the characters in the picture, what would they say?

(Det finns fler karaktärer än flickan med i bilden.)

Eleverna får sedan skriva i 5-10 minuter innan de läser upp sina svar för varandra i gruppen. Efter det ber jag några läsa upp sina bidrag för hela klassen. Målet är att varje elev ska sagt eller läst något inför hela klassen vid lektionens slut.

Ibland väljer jag att trycka lite extra på Description och använder då en bild som den här:

Utsnitt från bild hämtad från: https://www.jotform.com/blog/35-powerful-photos-that-each-tells-a-story/

Utsnitt från bild hämtad från: https://www.jotform.com/blog/35-powerful-photos-that-each-tells-a-story/

Jag vill att eleverna dröjer vid det dramatiska ögonblicket lite extra, saktar ner tiden och beskriver varje nyans av de känslor som kvinnan på bilden kan tänkas gå igenom, liksom hur hennes kropp reagerar på hennes inre kaos.

De får därför följande writing prompt:

Try to put the woman’s feelings and thoughts as well as her physical reactions into writing. Use descriptive words and figurative language to “slow down time”.

Det är förvisso inte helt enkelt, särskilt inte i Engelska 5, så för att visa ungefär hur det kan göras visar jag ett klipp ur filmen Genius där Colin Firth spelar en förläggare som läser upp ett avsnitt ur författaren Thomas Wolfes kommande roman. Avsnittet handlar om att bli förälskad vid första ögonkastet; en kort sekund passerar i den yttre världen men en halv evighet i den inre.

Jag har filmen på DVD så att vi kan se avsnittet med undertexter och det är nog det allra bästa, men kanske kan YouTube-klippet också fungera:

Det fina med att jobba med kreativt skrivande utifrån fotografier är att lektionerna får en hög intensitet. Eleverna talar, tänker och skriver engelska och är aktiva 80% av lektionstiden, men de blir ändå inte stressade eller pressade, snarare stimulerade och intresserade. Och lektioner som ger tillbaka mer energi än vad de stjäl, både för lärare och elever, kan nog komma väl till pass så här i NP-tider.

”Narration is as much a part of human nature as breath and the circulation of the blood”

A.S. Byatt


Robin Smith

Lärare i svenska och engelska på gymnasiet. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla