30 minuter bildspråk

-en kort övning i retorikens troper

En skicklig retoriker använder sig medvetet av bilder för att behaga, upplysa och beröra sin publik: Jonas Sjöstedts flaskskeppsliknelse rev ner skrattsalvor, Hans Rosling öppnade våra ögon med hjälp av lådor i olika färger och när Bruno K Öijer diktar om en flicka som är en rakbladsfabrik med väggar av hud så ryser vi ofrivilligt till av smärta. Den som vill bli skicklig måste dock öva, så här kommer ett kort lektionsupplägg som kan ta eleverna lite närmare målet - retorisk excellens.

Publicerad Av

De flesta elever känner redan till begreppen liknelse och metafor och kan dessutom redogöra för skillnaden mellan de två. Från dessa är steget till allegori inte långt. Men när en ska försöka redogöra för vad en metonymi är så brukar det bli lite snurrigt. Slänger en även in begreppen synékdoke och pars pro toto så blir det ganska snart rätt förvirrat. Jag brukar därför stanna vid att beskriva metonymin med hjälp av ett par enkla exempel:

Det kostar 20 kronor per skalle

Hela rummet applåderade

Det sista exemplet kanske också kan tjäna som exempel på besjälning?

Så snart eleverna verkar ha fått kläm på de grundläggande begreppen är det dags att gå från teori till praktik och även om den skicklige retorikern gör kloka och noggranna avvägningar för att hitta precis rätt trop för önskad effekt i sammanhanget så kan det vara skoj att få överdriva lite och ta ut svängarna ordentligt i början. Därför ser uppgiften ut så här:

1. Eleverna delas in i fem grupper.

2. Varje grupp får till uppgift att under 15 minuter jobba på en berättelse om två personer som möts och inleder en relation för att sedan antingen gå skilda vägar eller leva lyckliga i alla dagar.

Grupp 1 får bara använda troper hämtade ur sportens värld (bortamatch, mm)

Grupp 2 får bara använda troper med koppling till matlagning och bakning (bulle i ugnen, mm)

Grupp 3 får bara använda troper hämtade från kommunikations- och trafikområdet (fnurra på tråden, mm)

Grupp 4 får bara använda sig av troper kopplade till väder- och naturfenomen (blixt från klar himmel, mm)

Grupp 5 får bara använda sig av troper med koppling till odling och trädgårdsskötsel (så ett frö, mm)

3. Poängen är att väva ihop liknelser och metaforer till en längre allegorisk framställning som underhåller publiken. Får eleverna dessutom med en eller flera metonymier i sina framställningar så är det en bonus.

När instruktionerna väl delats ut är det bara att hämta en kopp java och rulla tummarna i en kvart, men se till att dricka upp innan grupperna börjar redovisa för annars finns det risk att kaffet kommer ur näsan av skratt.

”När jag hör Jimmie Åkesson tala om klimatfrågan, då kommer jag att tänka på ett sånt här flaskskepp, ni vet. Hur kom du in hit egentligen?”

Jonas Sjöstedt


Robin Smith

Lärare i svenska och engelska på gymnasiet. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla